لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

خبرهای کوتاه

روزنامه وطن امروز از شنبه ۱۲ مرداد منتشر نمی‌شود

اعضای تحریریه روزنامه وطن امروز پس از اعلام تعطیلی آن
اعضای تحریریه روزنامه وطن امروز پس از اعلام تعطیلی آن

روزنامه وطن امروز اعلام کرد که به دلیل «مشکلات مالی» از روز شنبه، ۱۲ مرداد، منتشر نخواهد شد.

این روزنامه توضیح بیشتری درباره جزئیات «مشکلات مالی» خود نداده است.

نخستین شماره‌ روزنامه‌ وطن‌ امروز با مدیر مسئولی مهرداد بذرپاش روز ۱۳ آبان ۸۷ منتشر شد.

آقای بذرپاش از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد بود و در دولت او سمت‌هایی چون مدیر عامل شرکت سایپا و رئیس سازمان ملی جوانان را برعهده داشت.

آقای بذرپاش اما پس از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از او فاصله گرفت.

این روزنامه از جمله منتقدان حسن روحانی بود و برخی از تیترهای آن علیه دولت و دیگر موضوعات خبرساز شده بود.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

شورای امنیت روز جمعه درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری می‌کند

دیپلمات‌ها می‌گویند که شورای امنیت روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد رای‌گیری می‌کند، اقدامی که انتظار می‌رود واشینگتن به عنوان متحد اصلی اسرائیل مانع تصویبش شود٬ چرا که تصویب آن به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

شورای امنیت که متشکل از ۱۵ عضو است ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد می‌دهد «کشور فلسطین به عضویت سازمان ملل پذیرفته شود» به رای خواهد گذاشت.

این پیش‌نویس قطعنامه برای تصویب به دست کم ۹ رای مثبت اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد در حالی که هیچ یک از پنج کشور ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین که در شورا از حق وتو برخوردارند نباید با آن مخالفت کنند.

به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است که همین امر ایالات متحده را وادار می‌کند از حق وتوی خود استفاده کند.

الجزایر که به عنوان یکی از اعضای دوره‌ای شورای امنیت پیش‌نویس این قطعنامه را آماده کرده است خواسته بود که رای‌گیری درباره آن روز پنج‌شنبه همزمان با نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه که وزرای کشورها نیز در آن حضور می‌یابند، انجام شود.

ایالات متحده تاکید کرده که تاسیس کشور مستقل فلسطین باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین انجام بگیرد و نه در سازمان ملل.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، نیز روز چهارشنبه گفت: «اعتقاد نداریم که تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت لزوما می‌تواند ما را به جایی برساند که بتوانیم راه‌حل دو کشوری را اجرا کنیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از رأی‌گیری برای کمک به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان

جو بایدن از تصمیم مایک جانسون برای رأی‌گیری درباره کمک‌های مالی به متحدان آمریکا حمایت کرده است
جو بایدن از تصمیم مایک جانسون برای رأی‌گیری درباره کمک‌های مالی به متحدان آمریکا حمایت کرده است

جو بایدن در واکنش به اعلام رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا درباره به رأی گذاشتن طرح‌های کمک مالی ده‌ها میلیارد دلاری به اسرائیل و اوکراین گفت که بعد از تصویب، بلافاصله آنها را امضا خواهد کرد.

رأی‌گیری قرار است روز شنبه انجام شود و رئیس‌جمهور آمریکا از مجلس نمایندگان خواست آن را به‌سرعت تصویب کند.

او در بیانیه‌ای که کاح سفید روز چهارشنبه ۲۹ فروردین منتشر کرد، گفت اگر این قانون تصویب شود، «بلافاصله آن را امضا خواهم کرد تا پیامی برای جهان بفرستم: ما در کنار دوستان خود می‌ایستیم و اجازه نخواهیم داد ایران یا روسیه موفق شوند.»

اما تصمیم به رأی گذاشتن این لایحه بعد از ماه‌ها خودداری، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، را در برابر اعضای راستگرای حزب جمهوریخواه و حامیان دونالد ترامپ قرار داده است که با کمک مالی به اوکراین مخالف‌اند.

او علی‌رغم درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و فشارهای دولت جو بایدن، مانع آن شده بود که این لایحه در مجلس نمایندگان نیز به رای گذاشته شود.

آقای جانسون در صورت به رأی گذاشتن این طرح‌ها در خطر از دست دادن جایگاه خود قرار می‌گیرد و ممکن است نمایندگان تندرو جمهوری‌خواه او را برکنار کنند.

او بعد از مدتی بررسی درباره این کمک‌ها به قانونگذاران حزبش اطلاع داد سه بسته کمکی برای اوکراین، اسرائیل و متحدان آمریکا در آسیا، بخصوص تایوان، و پیشنهادهای حوزه سیاست خارجی در طرح چهارم را برای رأی‌گیری به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

جانسون پیش از این با رای‌گیری مستقل درباره کمک به اوکراین مخالفت کرده و از جو بایدن خواسته بود که جلوی ورود غیرقانونی مهاجران در مرزهای جنوبی را بگیرد.

تغییر موضع ناگهانی او پس از حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل صورت گرفته است که او بلافاصله وعده حمایت ایالات متحده از اسرائیل را داد.

او در پیغامی به اعضای جمهوری‌خواه مجلس نوشته است که این طرح‌ها «منافع آمریکا و متحدانش در اسرائیل، منطقه هند-اقیانوس آرام و اوکراین را تأمین مالی خواهد کرد.»

مایک جانسون برای تصویب این طرح‌های چهارگانه به حمایت نمایندگان حزب دموکرات نیاز دارد.

دموکرات‌های کمیته بودجه مجلس نمایندگان می‌گویند سه طرح درباره اسرائیل، اوکراین و تایوان مشابه بسته کمکی ۹۵ میلیون دلاری است که مجلس سنا در ماه فوریه تصویب کرده بود.

از سوی دیگر دو نماینده جمهوری‌خواه از مایک جانسون خواسته‌اند از سمت خود استعفا دهد چون برای تصویب این بسته‌های کمک مالی روی دموکرات‌ها حساب باز کرده است.

سایر نمایندگان جمهوری‌خواه نیز منتقد شیوه رهبری او هستند.

پرونده سرقتِ «شبیه به سریال‌های نتفلیکس» در فرودگاه تورنتو؛ شش نفر بازداشت شدند

پلیس کانادا کامیونی را که از آن برای سرقت ۴۰۰ کیلو شمش طلا استفاده شد، نشان می‌دهد
پلیس کانادا کامیونی را که از آن برای سرقت ۴۰۰ کیلو شمش طلا استفاده شد، نشان می‌دهد

پلیس کانادا در پرونده‌ای که آن را با مجموعه‌های تلویزیونی مهیج نتفلیکس مقایسه کرده است، شش مرد متهم به مشارکت در یک سرقت بزرگ شمش‌های طلا به ارزش ده‌ها میلیون را دلار دستگیر کرد.

در این شبیخون که بزرگترین سرقت طلا در تاریخ کانادا است و حدود یک سال پیش در قسمت حمل بار فرودگاه بین المللی تورنتو روی داد شش هزار و ۶۰۰ شمش طلا به وزن ۴۰۰ کیلوگرم و به ارزش ۲۱ میلیون دلار کانادا و ۲.۷ میلیون دلار پول نقد به سرقت رفت.

در عملیات پلیس ده‌ها قبضه اسلحه نیز کشف و ضبط شده است.

پلیس ناحیه انتاریو و مقامات اداره مبارزه با قاچاق اسلحه آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین جدیدترین نتایج این عملیات پیچیده را که در هر دو کشور انجام شده اعلام کردند.

تا این مرحله ازعملیات شش نفر، پنج نفر در کانادا و یک نفر در آمریکا، بازداشت، ۱۹ مورد اعلام جرم و سه حکم بازداشت در کانادا صادر شده است.

به گفته پلیس، سارقان با یک کامیون پنج تنی و با استفاده از یک بارنامه واقعی که روز قبل برای بارگیری یک محموله غذای دریایی مورد استفاده قرار گرفته بود، وارد قسمت حمل بار فرودگاه شدند.

رئیس پلیس ایالت نتاریو که مرکز آن شهر تورنتو است در نشست خبری گفت:«این ماجرای مهیجی است و به شوخی می گوییم که شبیه به مجموعه‌های نتفلیکس است.»

پلیس می گوید سارقان شمش‌های طلای به سرقت رفته را که از زوریخ به تورنتو منتقل شده بود ذوب کرده و از آن برای خرید سلاح‌های گرم و فروش آن‌ها در کانادا استفاده کرده‌اند. در این تحقیقات دیگ‌های ذوب فلزات و قالب نیز ضبط شده است.

یکی از بازداشت شدگان و متهم دیگری که تحت تعقيب است، هر دو کارمند خطوط هوایی ایرکانادا هستند و به همین دلیل پلیس حدس می زند که این سرقت «کارخودی‌ها» بوده است.

متهمی که در این سرقت رانندگی کامیون را برعهده داشته در کنترل ترافیک در ایالت پنسیلوانیا آمریکا بازداشت شده و ماموران پلیس از خودروی او ۶۵ قبضه اسلحه کشف کرده‌اند.

خطوط هوایی ایر کانادا و شرکت مالک کامیون زره‌پوش که وظیفه انتقال شمش‌های طلا را برعهده داشت، هنوز درگیر یک جدال حقوقی هستند و هر یک طرف مقابل را مسئول سهل‌انگاری در این ماجرا می‌دانند.

هر دو شرکت در استدلال حقوقی خود به کنوانسیون مونترآل ناظر بر مقررات باربری هوایی و تعیین حد نصاب غرامت استناد می‌کنند.

مراجع قضایی فدرال در کانادا هنوز این جدال حقوقی را بررسی نکرده‌اند.

تسلا از سهامدارانش خواست پاداش ۵۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک را دوباره تائيد کنند

تسلا در جلسه ماه ژوئن از سهامداران این شرکت خواهد خواست که بسته ده‌ها میلیارد دلاری حقوق و پاداش درنظر گرفته شده برای ایلان ماسک که دادگاهی در ایالت دلور سه ماه پیش آن را لغو کرد، بار دیگر تائید کنند.

هیئت مدیره تسلا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در نامه‌ای به سهامداران این شرکت سازنده خودروهای الکتریکی نوشت: «ما از این بسته حقوق و پاداش حمایت می کنیم. ما در سال ۲۰۱۸، زمانی که از ایلان ماسک خواستیم اهداف توسعه و رشد خارق‌العاده شرکت را دنبال کند، به این تصمیم اعتقاد داشتیم. شما سهامداران نیز که در سال ۲۰۱۸ این تصمیم را تائید کردید، به آن اعتقاد داشتید.»

روبین دنهولم، رئیس هیئت مدیره تسلا، در نامه به سهامداران علاوه بر این از آنها خواست که از طرح هیئت مدیره برای انتقال محل ثبت این شرکت از ایالت دلور به ایالت تگزاس حمایت کنند.

بهمن ماه سال گذشته دادگاهی در ایالت دلور بسته حقوق و پاداش ۵۵.۸ میلیارد دلاری ایلان ماسک را لغو کرد و در حکم خود گفت با توجه به ارتباط نزدیک افراد تصمیم‌گیرنده شرکت تسلا به ایلان ماسک، روند تصمیم‌گیری در مورد این رقم نجومی «بسیار ناصحیح» بوده است.

این درخواست از سهامداران در شرایطی صورت می‌گیرد که شرکت تسلا در بهترین موقعیت قرار ندارد. ارزش سهام این شرکت در سال جاری میلادی ۳۷ درصد کاهش یافته و ارزش مالی آن در فهرست ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی فقط ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

شرکت تسلا روز دوشنبه نیز اعلام کرد که بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار خود در سراسر جهان را اخراج می‌کند.

ده روز قبل از آن این شرکت خبر داد که فروش خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال جاری میلادی کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان کاهش فروش محصولات این شرکت نشانه‌ای از تشدید رقابت در عرصه تولید خودروهای الکتریکی و درعین حال کند شدن روند رشد تقاضا برای این نوع خودروها در برخی از بازارهای جهانی است.

دن ایوز، تحلیلگر شرکت مدیریت مالی «ودبوش» به خبرگزاری فرانسه گفت: «در آستانه برگزاری جلسه سهامداران همزمان با وضعیت فعلی شرکت تسلا، قطعا در دو ماه آینده خبرهای جنجالی دیگری منتشر خواهد شد.»

این کارشناس امور مالی معتقد است که ایلان ماسک باید به سئوالات و گمانه‌زنی‌های بازار در مورد رها کردن طرح تولید خودروهای الکتریکی ارزان قیمت که «مدل ۲» نامگذاری شده بود پاسخ دهد.

۱۴ سرباز اسرائیلی بر اثر حمله موشکی و پهپادی حزب‌الله لبنان زخمی شدند

در حمله پهپادی و موشکی گروه حزب‌الله لبنان به یک پایگاه نظامی اسرائیل در شمال این کشور ۱۴ سرباز اسرائیلی زخمی شدند که حال شش تن از آنها وخیم اعلام شده است.

حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین از پرتاب موشک‌ها و پهپادها به یک پایگاه اسرائیلی به تلافی کشته شدن اعضای این گروه در حملات ارتش اسرائیل خبر داد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند چهار غیرنظامی نیز در میان مجروحان هستند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله حزب‌الله ۱۴ سرباز زخمی شدند که حال شش تن از آنها وخیم است.

این بیانیه در ادامه افزوده است ارتش پس از شناسایی چندین موشک ضد تانک و پهپاد پرتاب شده از خاک لبنان به سمت روستای عرب العرامشه اسرائیل، «منبع آتش» را مورد هدف قرار داد.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که برخاستن دود ناشی از حملات اسرائیل در منطقه بعلبک لبنان را نشان می‌دهد.

پایگاه خبری «وای‌نت» اسرائیل می‌نویسد سربازان این کشور در یک مرکز اجتماعی در روستای عرب العرامشه حضور داشتند که مورد حمله حزب‌الله قرار گرفتند.

روز گذشته حملات اسرائیل به جنوب لبنان سه کشته برجای گذاشت که یکی از آنها اسماعیل یوسف باز، از فرماندهان محلی حزب‌الله بود.

طی شش ماه گذشته و با آغاز جنگ غزه، اسرائیل و حزب‌الله حملاتی علیه همدیگر انجام داده‌اند که در نتیجه آن ۱۸ سرباز و شهروند اسرائیلی و ۳۷۰ شهروند لبنانی، از جمله ۲۴۰ عضو حزب‌الله کشته شده‌اند.

حزب‌الله شامگاه شنبه نیز هم‌زمان با تهاجم گسترده موشکی و پهپادی ایران به خاک اسرائیل، همراه با شبه‌نظامیان نیابتی ایران در یمن و عراق حملاتی به خاک این کشور انجام داده بود.

کشورهای غربی نسبت به گسترده‌تر شدن دامنه جنگ غزه هشدار داده و سران اتحادیه اروپا عصر روز چهارشنبه مذاکره برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز کردند.

حزب‌الله لبنان به همراه گروه افراطی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

نرگس محمدی در فهرست صد چهره تأثیرگذار ۲۰۲۴ جهان به انتخاب مجله تایم

نرگس محمدی
نرگس محمدی

مجله تایم نام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، را در فهرست ۱۰۰ چهره تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۴ قرار داد.

این فهرست که در شش بخش منتشر شده است، خانم محمدی را در بخش «رهبران» در کنار چهره‌های شاخصی مانند یولیا ناوالنیا، مخالف سیاسی دولت روسیه و همسر الکسی ناوالنی، دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر قرار داده است.

در متن معرفی نرگس محمدی که نادیه مراد، فعال حقوق بشر سرشناس عراقی، نوشته است، آمده که زندگی خانم محمدی «وقف مبارزه با سرکوب زنان شده است و صدای او بلند و نیرومند است، حتی پشت میله‌های زندان.»

خانم مراد در ادامه نوشته است: «دهه‌ها است که نرگس به زنان ایرانی کمک کرده تا شهامت مبارزه با بی‌عدالتی را داشته باشند. نفوذ و تأثیر او با زندان خاموش نمی‌شود و در محدوده یک کشور باقی نمی‌ماند.»

در این متن، نرگس محمدی نماینده «مبارزه برای عدالت به هر قیمت» معرفی شذه و شجاعت او «بهترین استدلال» در برابر هر رهبری در هرجای جهان خوانده شده است.

خانم محمدی، که در چندین پرونده تشکیل شده توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی محکوم شده است، مشغول گذراندن دوران حبس خود در زندان است.

او آخرین بار اواخر دی‌ماه سال گذشته به دلیل فعالیت‌های داخل زندان و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل توسط دادگاه انقلاب به «پانزده ماه زندان، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان‌های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه‌های اجتماعی - سیاسی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند» محکوم شد.

بر اساس آنچه صفخه اینستاگرام او منتشر کرده است، نرگس محمدی در پنج محکومیت متفاوت توسط دستگاه قضائی ایران در مجموع به «۱۲ سال و ۳ ماه زندان، ۱۵۴ ضربه شلاق و ۴ ماه رفتگری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی و تبعید» و دیگر محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی مجکوم شده است.

او که طی چهارده سال اخیر ۱۰ سال را در زندان گذرانده است، آذرماه سال گذشته به عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شد. این جایزه در غیاب او، به فرزندانش به عنوان نمایندگانش اهدا شد.

تصمیم جو بایدن برای «سه برابر» کردن تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین

بازار فروش عمده فولاد در شمال چین
بازار فروش عمده فولاد در شمال چین

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌رغم آن که قرار است اعلام کند تعرفه گمرکی فولاد وارداتی از چین سه برابر خواهد شد، به خبرنگاران گفت این «جنگ تجاری» با قدرت اقتصادی شرق آسیا نیست.

او تصمیم به افزایش تعرفه‌ها را روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در سخنرانی خود در جمع کارگران صنایع فولاد در ایالت پنسیلوانیا که یکی از کانون‌های مهم رقابت در انتخابات ریاست جمهوری است، اعلام می‌کند.

این اقدام نقطه تلاقی سیاست تجارت بین‌المللی دولت بایدن با تلاش او به عنوان نامزد حزب دمکرات برای جلب آرا در ایالتی است که به احتمال فراوان در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

البته کاخ سفید تاکید دارد که هدف این اقدام حفاظت از صنایع آمریکا در برابر سیاست‌های تجاری غیرمنصفانه چین است و نه جلب نظر اعضای اتحادیه کارگری.

در حال حاضر تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین ۷.۵ درصد است. دولت بایدن قصد دارد تعرفه گمرکی هر دو فلز را سه برابر کند.

دولت بایدن درعین حال وعده داده که در مورد اشباع بازار آمریکا با فولاد محصول چین تحقیق کند و در همکاری با دولت مکزیک تلاش می‌کند از دور زدن مقررات گمرکی توسط صادرکنندگان چینی که از طریق مکزیک محصولات خود را به آمریکا صادر می‌کنند، جلوگیری کند.

دولت آمریکا می گوید چین با فروش فولاد زیر قیمت بازار آمریکا را بر هم زده و رقابت را تضعیف می کند.

لایل براینارد، مشاور اقتصادی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور درک می‌کند که ما باید در صنایع و کارخانه‌های تولیدی آمریکا سرمایه گذاری کنیم. ولی درعین حال باید از این صنایع و کارگران آنها در برابر صادرات ناعادلانه مرتبط با تولید عمده چین محافظت کنیم.»

خانم براینارد افزود: «سیاست تولید چین برای آینده صنایع فولاد و آلومینیوم آمریکا یک تهدید جدی است. چین بسیار بزرگ‌تر از آن است که فقط براساس قواعد خودش بازی کند.»

به اعتقاد برخی از کارشناسان افزایش تعرفه گمرکی می تواند خطرهای اقتصادی مهمی داشته باشد. گران شدن فولاد و آلومینیوم می تواند قیمت خودرو، مصالح ساختمانی و سایر کالاهای مصرفی مهم در آمریکا را افزایش دهد.

با این حال، مشاور اقتصادی کاخ سفید می‌گوید افزایش تعرفه‌های واردات فلزات از چین تورم را افزایش نمی‌دهد و برای امنیت ملی آمریکا لازم است.

به گزارش اسوشیتدپرس، افزایش تورم در سال‌های اخیر بر موقعيت سیاسی جو بایدن تاثیر منفی داشته و روی آوردن دولت او به حفاظت از صنایع داخلی یادآور سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین و رقیب او در انتخابات ماه نوامبر است.

اما مقامات ارشد دولت بایدن می‌گویند سیاست او در زمینه تعرفه‌های گمرکی برخلاف دونالد ترامپ بر پایه اصول راهبردی و تعادل بنا شده است.

به گفته آنها چین در حال حاضر حدود نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند که بسیار بیشتر از میزان مصرف داخلی آن کشور است و آن را به بهایی کم‌تر از نصف هزینه تولید فولاد آمریکا در بازار جهانی می‌فروشد.

ایران اعلام کرد در میانه تنش‌ها با اسرائیل، رافائل گروسی به تهران سفر می‌کند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سفر «قریب‌الوقوع» رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران خبر داد.

محمد اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین گفت بازدیدهای سرزده آژانس از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در جریان است و ۱۲۰ «بازرس تأیید شده» این نهاد ناظر در ایران مستقرند یا رفت و آمد می‌کنند.

آقای گروسی نیز روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت در تدارک سفر به تهران، اما هنوز تاریخ این سفر مشخص نیست.

او اخیرا نیز گفته بود ما در ایران بازرسی داریم اما نه در سطح و عمقی که برای ماهیت مشکل لازم است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست در تلاش برای دریافت پاسخ‌های جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه، خصوصا منشاء اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده این کشور است. ایران طی سه سال گذشته درباره منشاء این اورانیوم شفاف‌سازی نکرده است.

آژانس همچنین بارها نسبت به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی، ممانعت ایران از دسترسی این نهاد بین‌المللی به اطلاعات دوربین‌های مداربسته در تاسیسات هسته‌ای ایران، همچنین علت مبادرت جمهوری اسلامی به ساخت اورانیوم فلزی که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، هشدار داده است.

رافائل گروسی اسفندماه گذشته از تصمیم خود برای سفر دوباره به تهران و پیگیری مذاکرات قبلی خبر داده بود، اما بلافاصله پس از آن محمد اسلامی با اشاره به «تراکم برنامه در اسفند» گفت این سفر در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی گروسی برای سفر به تهران زمانی انجام می‌شود که اسرائیل می‌گوید حملات گسترده اخیر جمهوری اسلامی به خاک این کشور را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه تاسیسات اتمی ایران یکی از اهداف نظامی اسرائیل باشد، منتشر شده و حتی آقای گروسی اخیرا با اشاره به هدف قرار گرفتن تاسیسات اتمی عراق توسط اسرائیل در سال ۱۳۶۰ گفت، آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود: «اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد».

او روز سه‌شنبه نیز حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران را «اشتباه فاحش» خوانده بود و درعین حال گفته بود نشانه‌ای مبنی بر برنامه‌ریزی اسرائیل یا هر کشوری برای هدف قرار دادن این تاسیسات وجود ندارد.

گزارشگران بدون مرز از بریتانیا خواست از روزنامه‌نگاران ایرانی «بهتر محافظت کند»

سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواست تا از خبرنگاران ایرانی که هدف سرکوب «خصمانه» جمهوری اسلامی هستند، بهتر محافظت کند.

این فراخوان هفته‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، در خارج از خانه‌اش در لندن با چاقو زخمی شد.

پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا گفته که «دو مظنون، مستقیماً از محل حادثه در جنوب غربی لندن به فرودگاه هیثرو رفته و در عرض چند ساعت کشور را ترک کردند».

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ فروردین منتشر کرد، می‌گوید: «تقریباً ۹۰ درصد از روزنامه‌نگاران ایرانی مورد بررسی گزارش داده‌اند که در پنج سال گذشته، مواردی از تهدید یا آزار و اذیت آنلاین از جمله تهدید به مرگ و تجاوز را تجربه کرده‌اند».

روزنامه‌نگاران زن در این بررسی گفته‌اند: «در کارزارهایی که برای آسیب زدن به شهرت‌شان راه‌اندازی شده، تصاویر بی‌پرده‌ای برای آن‌ها یا اعضای خانواده‌شان فرستاده شده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیونا اوبراین، مدیر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ایران برای مدت طولانی به‌طور سیستماتیک خبرنگارانی را که در خارج از ایران کار می‌کنند، هدف قرار داده است تا آن‌ها را وادار به سکوت کند».

او افزود: «تأثیر این اقدام روی روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری واقعاً ویرانگر است».

به گفته خانم اوبراین، این تهدیدها از سوی چندین عامل صورت گرفته است که «منبع اصلی آن دولت ایران و افراد نیابتی‌اش هستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «با این حال، گروه‌های اپوزیسیون و فعالان سیاسی ایرانی نیز با متهم کردن روزنامه‌نگاران به همدلی با حکومت جمهوری اسلامی، تهدیدهایی را متوجه آن‌ها کرده‌اند».

مدیر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا می‌گوید: «روزنامه‌نگارانی که در معرض این نوع آزارها قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند که از همه جهات هدف حمله هستند».

به گفته او، اقدامات دولت بریتانیا، سازمان‌های مجری قانون و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در متوقف کردن این آزارو اذیت‌ها «متأسفانه ناکافی بوده است».

گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواسته است تا «سازوکارهای حفاظتی واکنش سریع را برای خبرنگارانی که با تهدیدهای جدی مواجه هستند فراهم کند».

این نهاد همچنین تصریح کرده که مقامات «باید مسیرهای قانونی روشنی را برای خبرنگارانی که مجبور به فرار از کشورهای خود و ورود به بریتانیا هستند ایجاد کنند».

گزارشگران بدون مرز از دولت خواسته است «با سازمان‌های مجری قانون همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که جرایم فراملی علیه روزنامه‌نگاران تحت صلاحیت بریتانیا به‌طور نظام‌مند بررسی و تحت تعقیب قرار می‌گیرد».

عملیات گسترده پلیس آلمان علیه یک باند بین‌المللی قاچاق اتباع چینی

بیش از یک هزار نیروی پلیس ده‌ها خانه، فروشگاه و دفتر را در سراسر غرب و جنوب آلمان به علاوه برلین و هامبورگ بازرسی کردند
بیش از یک هزار نیروی پلیس ده‌ها خانه، فروشگاه و دفتر را در سراسر غرب و جنوب آلمان به علاوه برلین و هامبورگ بازرسی کردند

پلیس آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آن بامداد روز چهارشنبه ۲۹ فروردین عملیات گسترده‌ای را علیه یک باند بین‌المللی قاچاق انسان که بیشتر متقاضیان آن شهروندان چینی بودند، انجام دادند.

بر اساس این بیانیه، بیش از یک هزار نیروی پلیس ده‌ها خانه، فروشگاه و دفتر را در سراسر غرب و جنوب آلمان به علاوه برلین و هامبورگ بازرسی کردند که در جریان آن ۱۰ مظنون از جمله دو وکیل بازداشت شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، تحقیقات درباره ۳۸ عضو مظنون به همکاری با این باند و همچنین ۱۴۷ نفر دیگر که گفته می‌شود برای قاچاق توسط این باند پول پرداخت کرده‌اند، جریان دارد.

پلیس آلمان می‌گوید دو وکیل ۴۲ و ۴۶ ساله، اهل شهر کُلن، مظنونان اصلی به شمار می‌روند. آن‌ها متهم هستند که در ازای دریافت صدها هزار یورو، به‌طور غیرقانونی از قوانین مهاجرتی ویژه آلمان که برای کارگران ماهر خارجی در نظر گرفته شده است برای اخذ مجوز اقامت حدود ۳۵۰ شهروند عمدتاً چینی که صلاحیت لازم را ندارند، سوءاستفاده کرده‌اند.

برخی از متقاضیان نیز تابعیت کشورهای عربی را دارند. به گفته پلیس آلمان، افراد متقاضی ارقامی بین ۳۰ هزار تا ۳۵۰ هزار یورو به شرکت این دو وکیل پرداخت کرده‌اند تا غیرقانونی به آن‌ها برای گرفتن روادید کمک کنند.

وکلای یاد شده گفته‌اند که مشتریان خود را از میان اتباع خارجی ثروتمند انتخاب می‌کردند.

شماری از کارکنان گوگل در اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل دست به تحصن زدند

۹ تن از کارکنان شرکت گوگل شامگاه سه‌شنبه پس از برگزاری یک تحصن چند ساعته علیه قرارداد تازه این شرکت با دولت اسرائیل، توسط پلیس از دفاتر گوگل در نیویورک و سانی‌ویل کالیفرنیا اخراج شدند.

معترضان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین وارد دفاتر نیویورک و کالیفرنیای شرکت فناوری گوگل شدند و متعهد شدند تا زمانی که این شرکت به خواست آنها مبنی بر خروج گوگل از قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری مشترک با آمازون برای ارائه خدمات رایانه‌ای اَبری و مراکز داده به دولت اسرائیل عمل نکند، در آنجا خواهند ماند.

معترضان دیگری نیز در مقابل دفاتر این شرکت در نیویورک، سانی‌ویل و سیاتل تجمع کردند.

برخی از کارکنان و فعالان خارج از سازمان، از زمان امضای این قرارداد در سال ۲۰۲۱، با این قرارداد که با نام نیمبوس شناخته می‌شود مخالف بوده‌اند.

اما با تداوم بمباران نوار غزه توسط نیروهای اسرائیلی پس از حمله ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل، اعتراضات در بین پرسنل گوگل در هفت ماه گذشته شدت گرفته است.

گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، روز پانزدهم مهر (هفتم اکتبر) با یورش به جنوب اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

به نوشته روزنامه واشینگتن‌پست، مقامات اسرائیلی به خبرنگاران اطلاع داده‌اند که مفاد قرارداد یادشده، گوگل و آمازون را از ارائه نکردن خدمات به بخش‌های خاص دولت منع می‌کند و این موضوع باعث نگرانی برخی از کارکنان صنعت فناوری شد که مبادا کار آن‌ها برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار بگیرد.

اعتراضات روز سه‌شنبه کارکنان گوگل یک روز پس از آن برگزار شد که فعالان طرفدار فلسطین در تظاهرات هماهنگ‌شده علیه تهاجم اسرائیل به غزه و حمایت نظامی ایالات متحده از این کشور، بزرگراه‌ها، پل‌ها و ورودی فرودگاه‌ها را در نقاط مختلف ایالات متحده مسدود کردند.

در اوایل ماه مارس، گوگل یکی از کارمندانش را که در حین سخنرانی مدیر ارشد شعبه اسرائیل گوگل در نیویورک اعتراض کرده بود، اخراج کرد.

احضار ۱۰ زن بهائی در اصفهان برای آخرین دفاع؛ «افزایش چشمگیر شاکیان خصوصی»

 رادیو فردا روز اول آبان خبر داد که ۱۰ زن بهائی در اصفهان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند
رادیو فردا روز اول آبان خبر داد که ۱۰ زن بهائی در اصفهان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند

رادیو فردا مطلع شده شعبهٔ ۱۸ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ۱۰ زن بهائی را که در پائیز سال گذشته در این شهر بازداشت شدند برای «اخذ آخرین دفاعیات»‌ احضار کرده است.

منابع مطلع روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، اعلام کردند که این در حالی است که با «فشار و تهدید» بازپرس پرونده و نیروهای امنیتی تعداد شاکیان خصوصی در پروندهٔ این زنان به شکل «چشمگیر»‌ افزایش یافته است.

این منابع به رادیو فردا گفته‌اند: «برای هر کدام از زنان بازداشت‌شده بیش از ۶۰ نفر احضار شده‌اند که با تهدید وزارت اطلاعات تقریباً تمام این افراد از این زنان شکایت کرده‌اند.»

رادیو فردا روز یکم آبان‌ماه خبر داد که ۱۰ زن بهائی به نام‌‌های ندا بدخش،‌ بهاره لطفی، ندا عمادی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان و یگانه روح‌بخش توسط نهادهای امنیتی بازدشت شدند.

این رسانه آذرماه سال گذشته از فشار وزارت اطلاعات به همسایه‌ها و نزدیکان غیربهائی این زنان بهائی از سوی وزارت اطلاعات برای شکایت خبر داده بود.

بازداشت‌شدگان پیش از این از سوی بازپرسی شعبهٔ ۱۸ دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان به «انجام فعالیت تبلیغی علیه دین اسلام از طریق اشاعهٔ عقاید فرقه بهائیت» متهم شده‌اند.

آنها در حالی برای آخرین دفاعیه احضار شده‌اند که تاکنون وضعیت اموال ضبط شده از این افراد و خانواده‌های آن‌ها مشخص نشده است.

منابع مطلع به رادیو فردا گفته‌اند که در مجموع از خانواده‌های این زنان بهائی «۴۰ سند ملکی و ماشین» ضبط شده و با احتساب لوازم الکترونیک و وجه نقد، به خانواده هر یک از آنها «دست‌کم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ضرر اقتصادی وارد شده است».

برادر فاطمه سپهری از «شکنجه روانی» خواهرش در زندان خبر داد

فاطمه سپهری
فاطمه سپهری

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری زندانی سیاسی، از «شکنجه روانی» خواهرش در زندان و «بازجویی» او توسط یک «بازجو-روانشناس» خبر داده است.

فاطمه سپهری از جمله امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است که ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در ابتدای اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد سپهری را به اتهام «همکاری با دول متخاصم»، «اجتماع و تبانی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ سال حبس محکوم کرد، و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ده سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.


اصغر سپهری در شبکه ایکس نوشته که روزسه‌شنبه ۲۸ فروردین، فاطمه سپهری از درون زندان وکیل‌آباد مشهد به «جلسه‌ای مجازی برده شد و فردی که خود را روانشناس قوه‌قضائیه معرفی کرد از خواهرم سؤالاتی خصوصی و از دوران کودکی پرسیده» است.

او به نقل از خانم سپهری نوشته که «خواهرم به او گفته که تاکنون جمهوری اسلامی بازجو خبرنگار می‌فرستاد و حالا بازجو روانشناس فرستاده است.»

بر اساس این گزارش، پس از این جلسه نیم ساعته، حال فاطمه سپهری «بد» شده و به بهداری زندان منتقل شده است.

به نوشته اسغر سپهری، «جمهوری اسلامی توسط عوامل‌اش، همچون علی‌سلیمانی‌مارشک، بازپرس شعبه ۹۰۳، خواهرم را شکنجه روانی می‌کند.»

فاطمه سپهری یکی از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی و رهبری علی خامنه‌ای است. او در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های خود در ویدئویی از بیمارستان که مهرماه منتشر شد گفته بود که خاورمیانه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی «روی آرامش ندیده» و امیدوار است پرونده حکومت ایران «در طوفان الاقصی که راه انداخته بسته شود»

آنگ سان سوچی از زندان به حبس خانگی منتقل شد

آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار
آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار

سخنگوی دولت نظامیان میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد باتوجه به گرمای شدید، آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون این کشور و دیگر زندانیان سالخورده را از زندان خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها خانم سوچی و وین ماینت، رئیس‌جمهور سابق میانمار، از زندان به حبس خانگی منتقل شده تا به گفته مقام‌های نظامی، دچار «گرمازدگی» در زندان نشوند.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آنها به طور موقت به حبس خانگی منتقل شده‌اند یا قرار است این روند ادامه داشته باشد.

حکومت نظامی همچنین روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین اعلام کرد که ۳۳۰۰ زندانی به عنوان بخشی از عفو سالانه به مناسبت جشن سال نو در کشور آزاد خواهند شد.

سوچی و حزبش، «اتحادیه ملی دموکراسی»، در انتخابات سال ۱۳۹۹ میانمار اکثریت آرا را به دست آوردند، اما پیش از تشکیل پارلمان، با کودتا از سوی نظامیان مواجه شدند.


مرداد سال ۱۴۰۲ حکم ۳۳ سال زندان آنگ سان سوچی، سیاستمدار زندانی و برنده جایزه نوبل صلح در پی اعلام عفو عمومی دولت نظامی میانمار به مناسبت عید بودیست‌های این کشور، کاهش یافته بود.

حکم زندان این سیاستمدار زن که نزدیک به ۸۰ سال سن دارد، در فرمان عفوی که برای هفت هزار زندانی کشور صادر شد، به ۲۷ سال کاهش یافت.

آنگ سان سوچی و سایر مقامات ارشد دولت غیرنظامی پیشین میانمار به ارتکاب جرایم متعددی از جمله فساد مالی، تقلب انتخاباتی، واردات تجهیزات حساس و ممنوع برای محافظان خود و تشویق به افشای اسرار حکومتی متهم شده بودند.

آنها این اتهامات را رد می‌کنند.

خانم سوچی زمانی که در قدرت بود، خود به خاطر اتهام رفتار «نژادپرستانه» با مردم روهینگیا به ننگ برندگان جوایز نوبل صلح مبدل شده بود. او برنده نوبل صلح در سال ۱۹۹۱ است.

ارتش آمریکا می‌گوید دو پهپاد حوثی‌ها را منهدم کرده است

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای ارتش آمریکا دو پهپاد شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را منهدم کردند.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در ۱۶ آوریل بین ساعت ۱۰:۵۰ تا ۱۱:۳۰ صبح (به وقت صنعا) ، نیروهای تحت فرمان سنتکام با موفقیت دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را در مناطق تحت کنترل تروریست‌های حوثی تحت حمایت ایران در یمن منهدم کردند.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید٬ هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

سنتکام می‌گوید، نیروهای آمریکایی این پهپادها را شناسایی کرده و تشخیص دادند که این سلاح ها تهدیدی فوری برای کشتی های تجاری و کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده هستند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه گفته است: «این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن ‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG