لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

ادامه اعتصاب‌ها در بانه همزمان با افزایش حضور پلیس در سطح شهر


اعتصاب بازاریان بانه در بیستمین روز خود ادامه دارد و برخی از وب‌سایت‌ها از افزایش حضور نیروهای امنیتی در شهر و بازداشت برخی معترضان خبر داده‌اند.

کمپین حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت، به نقل از یک منبع مطلع خبر داده بود که حضور مأموران نیروی انتظامی در شهر بانه از روز چهارشنبه، «به شدت افزایش یافته است».

بر اساس این گزارش، مأموران نیروی انتظامی تلاش می‌کنند «با تهدید و ارعاب» مغازه داران را وادار به پایان اعتصاب کنند.

به نوشته کمپین حقوق بشر در ایران، همچنین اینترنت از روز یازدهم اردیبهشت «به شدت کند و تقریباً قطع شده است».

بازاریان تعدادی از دیگر شهرهای استان کردستان از جمله سقز، مریوان، سردشت و پیرانشهر نیز در روزهای گذشته به همراه بازاریان بانه اعتصاب کرده بودند.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌های محلی از بازداشت بیش از ۲۰ تن از مغازه‌داران و معترضان خبر داده‌ بودند. با این حال، این بازداشت‌ها هنوز از سوی مقام‌های قضایی ایران تایید نشده است.

در همین حال حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، روز ۱۳ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان، از دستگیری برخی از آنان و «تهدید دیگران به بازداشت و برخورد شدید» انتقاد کرده است.

همچنین به گزارش وب‌سایت حقوق بشری «هەنگاو» روز پنج‌شنبه نیروهای امنیتی با معترضان «درگیر شدە و بیش از ١٠ نفر را بازداشت کردەاند».

روز شنبه برخی از وب‌سایت‌ها از افزایش حضور نیروهای امنیتی در شهر و بازداشت برخی معترضان خبر داده‌اند.
روز شنبه برخی از وب‌سایت‌ها از افزایش حضور نیروهای امنیتی در شهر و بازداشت برخی معترضان خبر داده‌اند.

اعتصاب بازاریان بانه و برخی از شهرهای استان کردستان در اعتراض به بسته شدن مرزها از روزهای ابتدایی فروردین ماه آغاز شده است.

در این زمینه محمد محمودی، فعال مدنی و سیاسی در بانه، در گفت‌وگو با رسول محمود خبرنگار رادیو فردا در اربیل، پیش‌بینی کرده بود که این اعتصاب حداقل تا روز یکشنبه، زمانی که «قرار است هیئت دولت به معترضان پاسخ ادامه خواهد یافت.

اجرای طرح «مبادلات مرزی با کارت پیله‌وری» که بستن مرزها به روی کولبران و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی را به همراه داشت، از نهم اسفند ۹۶ و از بازارچه سیرانبند در بانه، در استان کردستان، آغاز شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، ۲۶ آذر ماه سال گذشته، از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داده و در عین حال گفته بود که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

معترضان اعلام کرده‌اند که بسته شدن معابر کولبری باعث بیکاری کولبران و ایجاد مشکل برای مغازه‌داران شده است.

تعدادی از نمایندگان استان کردستان درمجلس به اقدام دولت اعتراض کرده‌اند. از جمله رسول حضری، نماینده پیرانشهر، روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، گفته بود که مصوبه دولت مبنی بر «ممنوع شدن کولبری و انسداد مرزها» باعث بی‌کاری «بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار کولبر» شده است.

در این میان، همواره گزارش‌هایی درباره کشته شدن تعدادی از کولبران بر اثر شلیک ماموران مرزی ایران منتشر می‌شود. از جمله در شهریور ماه سال گذشته و در اعتراض به کشته شدن دو کولبر ساکن بانه، اعتراض‌هایی در این شهر و همچنین سنندج انجام شد و تعدادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

در بهمن ماه سال ۹۵ پس از کشته شدن پنج کولبر، ۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و نمایندگان مجلس خواسته بودند که در کوتاه مدت از خانواده آسیب دیدگان دلجویی و در دراز مدت، برای ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

با استفاده از گزارش‌های کمپین حقوق بشر در ایران و رسانه‌ها و منابع محلی؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG