لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

آمریکا در تلاش برای تصویب قطعنامه انتخابات ونزوئلا در شورای امنیت است


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش توسط خوان گوایدو به چالش کشیده شده‌است
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش توسط خوان گوایدو به چالش کشیده شده‌است

بنا بر گزارش‌ها ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای انجام انتخابات ریاست‌جمهوری و انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم در ونزوئلا، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌است؛ آن‌چه با واکنش متقابل روسیه روبه‌رو شده‌است.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا خواسته شده تا در ونزوئلا «انتخابات آزاد، عادلانه و قابل اعتماد، با حضور ناظران بین‌المللی» برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید هرچند تاریخ مشخصی در این پیش‌نویس برای انتخابات مطرح نشده و مذاکرات نیز ادامه دارد، اما احتمالا روسیه با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب آن را خواهد گرفت.

روسیه از مهم‌ترین حامیان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، است. از سوی دیگر ایالات متحده از خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت حمایت می‌کند.

مخالفان مادورو او را متهم کرده‌اند در حال تبدیل نظام سیاسی کشور به یک دیکتاتوری‌ست و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال پیش نیز جلوی حضور رقبای اصلی خود را گرفته تا بتواند در راس قدرت باقی بماند؛ به همین دلیل پارلمان ونزوئلا که در دست مخالفان مادورو است، ریاست‌جمهوری او را «غصبی» و «غیرقانونی» اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌است.

مادورو اما این اتهام‌ها را رد کرده و آمریکا و متحدان آن را متهم به دخالت در امور کشورش کرده‌‌است. او از سوی دیگر خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی‌ست.

در پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی آمریکا در مورد «خشونت‌ها و استفاده بیش از اندازه از زور علیه معترضان غیرمسلح و مسالمت‌جو، عمیقا ابراز نگرانی» شده‌است.

ایالات متحده همچنین خواستار آن شده که «روند گذار سیاسی به انتخابات آزاد، عادلانه و قابل اعتماد ریاست‌جمهوری، با حضور ناظران بین‌المللی، بر پایه قانون اساسی ونزوئلا فورا آغاز شود».

واشینگتن در این پیش‌نویس از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته است، تا سازمان‌ها و نهادهای مناسب در این زمینه را برای برگزاری انتخابات به‌کار گیرد. آمریکا خواستار انتقال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم بحران‌زده در ونزوئلا نیز هست.

در ۱۷ بهمن ماه ارتش ونزوئلا با ایجاد مانع و بستن مرز اصلی زمینی بین آن کشور و کلمبیا، جلوی انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی به داخل را گرفته بود. ونزوئلا با تحریم‌های ایالات متحده روبه‌رو است و آمریکا دو هفته پیش تحریم‌هایی را نیز علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا، «پی‌دی‌وی‌اس‌ای»، وضع کرد. وضعیت اقتصادی در ونزوئلا با بحرانی گسترده روبه‌رو شده‌است.

ماه میلادی گذشته کشورهای روسیه، چین (دو کشور صاحب حق وتو)، در کنار گینه استوایی و آفریقای جنوبی، جلوی تصویب بیانیه مشابهی در شورای امنیت را گرفتند. با این حال این چهار کشور موفق نشده بودند جلوی مذاکرات علنی در مورد وضعیت ونزوئلا، که مسکو نمی‌خواست انجام شود، را بگیرند.

تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا ادامه پیدا کرده‌است. هفته پیش وزرای بیش از ده کشور اروپایی و آمریکای لاتین نیز با انتشار بیانیه‌ مشترکی خواستار برگزاری «انتخابات آزاد، شفاف و قابل اعتماد» در آن کشور شده بودند.

روسیه گفته‌است واشینگتن در حال ارزیابی یک «حمله همه‌جانبه» برای سرنگونی دولت مادورو است. مسکو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به سازمان ملل ارائه کرده و در مورد «تهدیدها به استفاده از زور علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی» ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورس آمریکا پیشتر تصریح کرده بود که همه گزینه‌ها در مورد ونزوئلا روی میز است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG