لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

دادستان مشهد: حکم مایکل وایت، آمریکایی زندانی صادر شده است


مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در زندان مشهد در کنار مادرش، دادستان مشهد گفته او به اتهامات امنیتی نیز متهم شده است
مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در زندان مشهد در کنار مادرش، دادستان مشهد گفته او به اتهامات امنیتی نیز متهم شده است

غلامعلی صادقی، دادستان مشهد روز دوشنبه بیستم اسفندماه، گفت: «حکم پرونده شهروند نظامی آمریکایی بازداشت شده صادر شده ولی فعلی از جزئیات حکم اطلاعی ندارم.»

مایکل وایت، شهروند ۴۶ ساله آمریکایی از تابستان امسال در مشهد زندانی است و اخباری مبنی بر ابتلای او به سرطان منتشر شده است.

مادر مایکل وایت در بهمن ماه امسال، با اشاره به اینکه بیماری سرطان فرزندش عود کرده خواستار آزادی او شده بود.

جاناتان فرانکس، سخنگوی خانواده وایت نیز حدود یک هفته قبل به رادیو فردا گفته بود که جلسات دادرسی این شهروند آمریکایی به زبان فارسی و بدون مترجم و وکیل برگزار می‌شود.

پیش از این گفته شده بود مایکل وایت، نظامی است اما بعدتر نظامی بودن این شهروند آمریکایی بازداشت‌شده تکذیب شد و گفته شد که او پیش از این عضو نیروی دریایی آمریکا بوده است.

غلامعلی صادقی، دادستان مشهد تاکید کرده است که «در این پرونده هم شاکی خصوصی و هم شاکی عمومی مطرح است.»

این مقام قضایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این متهم، اتهام امنیتی هم دارد یا خیر گفت: «در این پرونده اتهام امنیتی نیز وجود دارد».

پیش از این حسین پناهی آذر، معاون ایرانیان و امور مجلس وزرات امور خارجه، تصریح کرده بود که مایکل وایت «نظامی نیست» و مسائل امنیتی و جاسوسی نیز در مورد او مطرح نیست.​

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز روز ۱۸ دی گزارشی را به نقل از مادر مایکل وایت منتشر کرد و انگیزه سفر او به ایران را دیدار با دوست دخترش اعلام کرده است.

مادر این شهروند آمریکایی زندانی در ایران در همان گزارش تاکید کرده بود که در ماه‌های اول از سرنوشت پسرش اطلاع نداشته و سه هفته قبل مقامات وزارت خارجه آمریکا به وی اطلاع داده‌اند که او در ایران زندانی شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران حدود یک ماه قبل، خبر بازداشت یک شهروند آمریکایی در ایران به نام «مایکل وایت» را تایید کرده و گفته بود: «یک شهروند آمریکایی به نام مایکل وایت چندی قبل در شهر مشهد بازداشت شد که موضوع در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت در جریان این دستگیری قرار داشته است.»

مایکل وایت، نخستین آمریکایی است که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایران بازداشت شده‌است.

هم‌اکنون دست‌کم سه شهروند آمریکایی دیگر در ایران زندانی هستند که سیامک و محمد باقر نمازی تابعیت ایرانی - آمریکایی دارند.

باقر نمازی اکنون در یک مرخصی استعلاجی بیرون از زندان به‌ سر می‌برد و ممنوع‌الخروج است.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، نیز در ایران به ۱۰سال زندان محکوم شده و در زندان است.

همچنین رابرت لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا زمستان سال ۸۵ پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اطلاعی از سرنوشت او ندارند.

تعدادی از شهروندان ایرانی - آمریکایی زندانی در ایران، در جریان مبادله با گروهی از زندانیان ایرانی‌تبار در آمریکا، و در روز اجرایی‌شدن توافق اتمی، آزاد شد.

در این میان جیسون رضائیان با طرح شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا درخواست یک میلیارد دلار غرامت از ایران کرده است.

منابع: ایرنا و رادیو فردا / آ.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG