لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

سرپرست مطالعات آب: تنها پنج سال تا بروز فاجعه آب در ایران فاصله داریم


سرپرست مرکز مطالعات آب اتاق ایران می‌گوید «۵۰ سال سوءتدبیر» باعث شده تنها «پنج سال» تا بروز «فاجعه عمومی آب» در ایران فاصله داشته باشیم.

به گزارش ایرنان، محمد حسین شریعتمدار، سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در همایش «مدیریت آب در شرق ایران» در خراسان رضوی، گفت این در حالی است که «هنوز به اراده کافی برای حل این مشکل نرسیده‌ایم.»

آقای شریعتمدار همچنین از فقدان یک «راهبرد جامع، فراگیر و ملی با زمان‌بندی مناسب و مورد وفاق حاکمیت و بخش خصوصی» برای حل مشکلات ایران در زمینه آب خبر داد.

وی با بیان اینکه «فقط پنج سال تا بروز فاجعه عمومی آب در کشور فاصله داریم که ناشی از ۵۰ سال سوء تدبیر در این زمینه است»، افزوده با این حال «ساماندهی، ترمیم و احیای منابع آب کشور امکان‌پذیر است.»

عبدالله فاضلی، دبیر طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمین مدیریت منابع آب ایران نیز در این همایش گفت که دولت و سایر قوا «به تنهایی نمی‌توانند مشکل کمبود آب کشور را حل کنند و راهی جز مشارکت ذی‌نفعان برای تحقق این امر وجود ندارد.»

فاضلی به ۲۱ درصد کسری مخازن آب‌های زیرزمینی ایران در خراسان رضوی اشاره کرده و آن را رقم بالایی دانسته و افزود: «در استان‌های سه‌گانه خراسان و سیستان و بلوچستان سالانه ۸.۵ میلیارد متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود.»

به گفته وی، این در حالی است که این رقم باید «حداکثر پنج میلیارد متر مکعب» باشد و به همین دلیل «سالانه شاهد نیم متر افت در آبخوان‌های این چهار استان شرقی کشور هستیم.»

احمد علی کیخا، رئیس کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش از همه دولت‌ها خواست که موضوع آب را در اولویت قرار دهند و «فقر و ناکامی و تنگدستی» در استان سیستان و بلوچستان را معلول سیاست‌های «نادرست توسعه‌ای» از جمله در بخش آب ارزیابی کرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش با انتقاد از نبود «برنامه» در ایران، از اینکه کماکان در استان خراسان رضوی «در اکثر روستاهایی که آب آشامیدنی آنها با تانکر» تامین می‌شود، «صنایعی توسعه» داده می‌شوند که «آینده خطرناکی» دارند، به تندی انتقاد کرده است.

شمار دیگری از مقام‌های مسئول در حوزه آب در سازمان‌های مختلف نیز در همایش کم‌ابی در شرق کشور در مورد وضعیت آینده ایران با گسترش کم‌آبی و خشکسالی هشدار داده‌اند و خواستار ورود بخش خصوصی به حوزه «سازگاری با کم‌آبی» شده‌اند.

یش از این نیز عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرده بود وضعیت کمبود آب در کشور از آنچه گفته می‌شود، «بسیار بدتر» است و ایران تا «کمتر از ۵۰ سال آینده» دیگر آب نخواهد داشت.

وی با انتقاد از فقدان برنامه در ایران برای جلوگیری از جیره‌بندی نشدن آب، افزوده بود تا ۵۰ سال دیگر، چاه‌ها و سدها در ایران «خشک» خواهند بود و مقابله با بروز این خشکسالی گسترده، مدیریت می‌خواهد که انجام نمی‌شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز پیشتر گفته بود در حال حاضر بیش از ۴۸۵ روستا در این استان حتی «یک قطره» آب آشامیدنی هم ندارند.

آن‌طور که محمدمهدی مروج الشریعه در دیدار جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با نماینده ولی فقیه در این استان خبر داده بود، آب آشامیدنی مورد نیاز مردم در این روستاها «با تانکر تامین می‌شود.»

در سال‌های اخیر،‌ کارشناسان آب و محیط زیست و همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی بارها در مورد مشکل کم‌آبی در ایران هشدار داده‌اند.

وضعیت تنش آبی در ایران به اندازه‌ای جدی است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته در پنج ماه نخست سال ۹۷ «دست‌کم ۲۰ اعتراض و درگیری مرتبط با مسئله آب» ‌در ایران وجود داشته است.

تجمعات اعتراضی کشاورزان منطقه شرق اصفهان در اعتراض به کم‌آبی که برای نخستین‌بار به نماز جمعه نیز کشیده شد،‌ هنوز نیز برپا می‌شود.

کم‌آبی، خشکسالی و بدی آب و هوا ده‌ها میلیون‌ نفر از شهروندان ایرانی را دچار چالش کرده و علاوه بر بیماری‌های تنفسی، موجب مهاجرت‌هایی در کشور از نقاطی که دارای وضعیت بدتری هستند به نقاط دیگر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که کشورش در مدیریت آب موفق عمل کرده، پیش از این در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران از آمادگی کشورش برای انتقال دانش و فناوری مدیریت آب به ایران خبر داد.

نخست‌وزیر اسرائیل از راه‌اندازی یک سایت به زبان فارسی با هدف کمک به مردم و به‌ویژه کشاورزان ایران برای بازیافت آب و مقابله با بحران بزرگ بی‌آبی و خشک‌سالی شدید در ایران خبر داد.

منابع: ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG