لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

ستایش سفیر آمریکا در برلین از همراهی تجار آلمانی با تحریم‌ها علیه ایران


ریچارد گرنل در بهار امسال به برلین اعزام شد
ریچارد گرنل در بهار امسال به برلین اعزام شد

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، از همراهی تجار و نهادهای مالی آلمان با تحریم‌های واشینگتن علیه ایران، ستایش کرده‌است.

آقای گرنل اول آذر ماه به خبرگزاری آلمان گفته است «ما از این‌که می‌بینیم صاحبان حرفه در آلمان تصمیم گرفته‌اند از تحریم‌های ایالات متحده [علیه ایران] پیروی کنند، بسیار خوش‌حال هستیم».

او افزوده است «رهبران تجاری آلمان، یک‌صدا به ما گفته‌اند که دست از داد و ستد با ایران می‌کشند و از تحریم‌های ایالات متحده پیروی خواهند کرد. در نتیجه ما از این‌که اقدام جامعه مالی و اقتصادی آلمان چنین واضح و روشن است، بسیار خوش‌وقت هستیم».

آن‌طور که خبرگزاری آلمان گزارش داده ریچارد گرنل در عین حال به آن‌دسته از تجار و شرکت‌های آلمانی، که هنوز با ایران داد و ستند می‌کنند، هشدار داده‌است به‌طور غیرمستقیم به «جمع‌آوری منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی کمک می‌کنند».

به عقیده گرنل، تجارت با ایران یعنی دادن پول به حکومت این کشور: «اگر با ایران تجارت بکنی، یعنی به حکومت آن کشور پول داده‌ای، حکومتی که پول هنگفتی را هزینه فعالیت‌های تروریستی می‌کند».

پیش‌تر در ۲۸ آبان ماه برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، آبان ماه گفته بود وقتی شرکت‌های خارجی با حکومت ایران داد و ستد بکنند، «احتمالا به تروریسم کمک مالی می‌کنند؛ شاید حتی تروریسم در خاک خودشان».

تهران، که دولت آمریکا سال‌هاست آن‌را «مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم» می‌نامد، حمایت از تروریسم را رد کرده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال برخی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه، از جمله عربستان سعودی، را عامل ایجاد گروه‌های تروریستی و حامی آن‌ها توصیف می‌کنند.

آمریکا پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، در دو نوبت، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. تازه‌ترین دور تحریم‌ها، شدیدتر از قبلی‌ست و قرار است صادرات نفت ایران را هدف قرار دهد. مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند چنین چیزی شدنی نیست و فروش نفت هرگز به صفر نخواهد رسید.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، از جمله چهره‌های فعال در اجرای تحریم‌های کشورش توسط یک کشور اروپایی‌ست و در موارد مختلف نیز در مورد تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته‌است؛ برای نمونه در مرداد ماه که از توقف همکاری تجاری آلمان و ایران در راستای اجرای تحریم ها و تحت فشار قرار دادن ایران استقبال کرده بود؛ در شهریور ماه گفته بود فولکس‌واگن قرار است بیشتر روابط تجاری خود با ایران را متوقف کند؛ و یا تلاش‌هایش برای جلوگیری از برداشت پول از یک بانک آلمانی توسط ایران که در نهایت تهران از آن صرف نظر کرد.

آلمان یکی از کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران در جریان مذاکرات اتمی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود. برلین در کنار پاریس، لندن و اتحادیه اروپا، از خروج ترامپ از توافق اتمی ابراز تاسف کرده و گفته‌ تا زمانی که ایران در آن بماند، به اجرای آن پایبند می‌ماند. با این حال در مورد وضعیت نقل و انتقالات مالی و داد و ستدها، در حالی‌که آمریکا در سطح جهانی دست بالایی در این امور دارد، تردیدهای مختلفی مطرح شده‌است.

خبرگزاری آلمان، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG