لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

عاشق فست فود هستید؟ آن را به غذای سالم‌تری تبدیل کنید


در رابطه با ناسالم بودن فست‌فودها و «غذاهای فوری» که بیرون از خانه خورده می‌شود، زیاد صحبت شده است.

از طرفی افراد زیادی به دلیل حجم کار، تنهایی، قیمت غذاها یا کم‌حوصلگی در آشپزی، در هفته چندین وعده غذایی را به ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، پیتزا، غذاهای سوخاری و یا همبرگرهای پُرپنیر اختصاص می‌دهند و حتی در حالی که ممکن است سالم باشند و یا در وزن مطلوب قرار داشته باشند، معمولاً پروفایل چربی و قند خون نامنظم دارند.

پرهیز کامل از غذاهای فست‌فود در دنیای امروز عملی به نظر نمی‌آید. حتی در صورتی که بتوانید خودتان را کنترل کنید، قرارهای دوستانه یا با همکاران ممکن است شما را مجبور به انتخاب از منوی رستوران‌های فست‌فود کند، اما راه چاره چیست:

پیتزا

پیتزا، بسته به موادی که از آنها تشکیل‌شده می‌تواند ناسالم یا سالم باشد. این قانون در مورد هر نوع غذای دیگری هم صادق است، وقتی ما به مواد اولیه غذاها در زمان انتخاب دقت کنیم، انتخاب سالم‌تری خواهیم داشت.

پیتزاهای یخ‌زده و آماده، یا پیتزاهای اکثر رستوران‌ها معمولاً کالری، چربی، مواد نگهدارنده، گوشت‌های پروسس‌شده، سدیم، چربی‌های اشباع و قند بالایی دارند. خمیر پیتزاها که با آرد سفید تهیه می‌شود تا سوسیس و کالباس که پر از سدیم و مواد نگهدارنده هستند و پنیر زیاد که فقط کالری و چربی را بالا می‌برد، می‌توانند عوامل تبدیل پیتزا به غذای ناسالم باشند.

اما داستان پیتزاهای خانگی و یا رستوران‌های خوش‌ذوق و با انصاف فرق دارد؛ رستوران‌هایی که خمیر پیزا را تازه و از آرد سبوس‌دار تهیه می‌کنند یا پیتزاهایی شامل سبزیجات فراوان مثل پیاز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، کدو، قارچ، بادمجان، اسفناج، آرتیشوک، مارچوبه یا زیتون و یا گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، میگو یا صدف در منوهایشان پیدا می‌شود و با درخواست مشتری مبنی بر استفاده از پنیر کم‌چرب و به میزان مناسب، از پیتزا، غذای سالم می‌سازند.

بچه‌ها ممکن است طرفدار پیتزای سبزیجات باشند و اشکالی هم ندارد.

برگرها

رستوران‌ها یا برگرفروشی‌هایی که برگرهای تهیه‌شده از گوشت تازه یا مرغ و ماهی ارائه می‌دهند، در اولویت هستند. در برخی رستوران‌ها نان ساندویچ را می‌توانید انتخاب کنید که انواع سبوس‌دار بهتر است.

اگر سبزیجات شامل گوجه، کاهو، آووکادو، جوانه‌ها یا خیار و فلفل در ساندویچ باشد، معمولاً می‌توان از پیاز کاراملی، بیکن و پنیر بیش از حد چشم‌پوشی کرد و ساندویچ سالم‌تری را سفارش داد.

کنار غذا هم سالاد یا سیب‌زمینی شیرین و سبزیجات بخارپز یا گریل‌شده از پیاز و قارچ سوخاری یا سیب‌زمینی سرخ کرده با پنیر و سس‌های مختلف، انتخاب‌های مفیدتری هستند.

مرغ سوخاری

شاید بهترین انتخاب فست‌فودی برای بچه‌ها مرغ سوخاری با سالاد باشد. می‌توانید پوست سوخاری شده مرغ را از آن جدا کنید و مرغ را با سالاد مصرف کنید.

مرغ سوخاری بدون پوست سوخاری‌شده شاید زیاد متداول نباشد، طعم متفاوت و خوبی دارد به خصوص زمانی که با سالاد و سبزیجات خورده شود و بچه‌ها بعد از مدتی به آن عادت می‌کنند.

افزودنی‌ها

در بسیاری از موارد خود ما، غذاهایی را که سفارش می‌دهیم با افزودن سس‌ها، روغن‌ها، نمک و یا پنیر زیاد به نوع ناسالم‌تری تبدیل می‌کنیم.

گاهی پیش‌غذاهایی انتخاب می‌کنیم که از خود غذا ناسالم‌تر هستند و اگر بیشتر از یک بار، در چندین ماه، خورده شوند می‌تواند مشکلات سلامتی ایجاد کنند در حالی که با کمی حوصله می‌توان بیرون از خانه و در یک رستوران فست‌فود انتخاب سالم‌تری داشت.

نوشیدنی‌هایی از جمله آب گازدار، جایگزین مناسبی برای نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها هستند. آب‌های طعم‌دار شده با لیمو و نعنا هم می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. هر چند ممکن است قیمت خوردنی‌های سالم از انواع ناسالم ارزان‌تر نباشد.

مثلاً در مواردی که قیمت آب و نوشابه مساوی است باید در سفارش دقت داشت وگرنه به سادگی انتخاب‌های ما تحت‌الشعاع قیمت و یا طعم داشتن بیشتر خوراکی‌های چرب و شکری قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG