لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

ترامپ ممکن است «گزینه‌های دیگری» برای ساختن دیوار مرزی در نظر بگیرد


ترامپ کماکان اعلام وضعیت اضطراری ملی برای تامین این بودجه را مد نظر دارد.
ترامپ کماکان اعلام وضعیت اضطراری ملی برای تامین این بودجه را مد نظر دارد.

یک مقام ارشد کاخ سفید در مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی گفت، حتی اگر دونالد ترامپ توافق دو حزب در مورد بودجه امنیت مرزی که در آن بودجه دیوار منظور نشده را امضا کند، گزینه‌های دیگری برای احداث یک دیوار بزرگتر و موثرتر مدنظر است.

روز دوشنبه ۲۲ بهمن هیئتی متشکل از قانونگذاران دو حزب در مورد بودجه امنیت مرزی آمریکا به توافق رسیده و در نتیجه از احتمال تعطیلی مجدد بخشی از ادارات دولتی جلوگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید در حال بررسی استفاده از دستور و يا تصمیم های ویژه مقام ریاست جمهوری برای اختصاص بودجه بیشتر از سوی دولت فدرال برای احداث یک دیوار بزرگتر در مرز با مکزیک است.

درعین حال آقای ترامپ کماکان اعلام وضعیت اضطراری ملی برای تامین این بودجه را مد نظر دارد که به احتمال فراوان با چالش های حقوقی و قضایی روبرو خواهد شد.

در ماه های اخير بخشی از ادارات دولت فدرال به مدت ۳۵ روز به دلیل عدم تامین بودجه تعطیل شدند که طولانی ترین تعطیلی ادارات در تاریخ معاصر آمریکا بود.

دلیل این تعطیلی عدم توافق مجالس قانونگذاری آمریکا با بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری است که دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی تقاضا کرده بود. ولی دونالد ترامپ در نهایت عقب نشینی و با توافق تامین بودجه موقت برای ادارات دولتی موافقت کرد که جمعه این هفته مدت آن به پایان خواهد رسید.

روز دوشنبه هیئت متشکل از اعضای دو حزب دمکرات وجمهوری خواه در کنگره اعلام کرد که «در اصول» در زمینه توافقی برای جلوگیری از تعطیل شدن مجدد ادارات دولتی به توافق رسیده ولی بودجه مربوط به امنیت مرزی شامل احداث دیوار نمی شود.

طبق این توافق حدود ۱.۴ میلیارد دلار به ایجاد حصارهای مرزی بیشتر و «سایر فناوری ها» و حدود ۱.۷ میلیارد دلار نیز به سایر نیازها و الویت های اداره امنیت داخلی از جمله فناوری‌های جدید و افزایش ماموران مرزبانی اختصاص خواهد یافت.

چندین منبع مطلع از این مذاکرات به شبکه خبری ان بی سی گفتند در این توافق بودجه لازم برای احداث حدود ۹۵ کیلومتر حصار مرزی جدید تصویب شده است.

ریچارد شلبی، سناتور جمهوری‌خواه به خبرنگاران گفت:«ما در اصول به توافق رسیدیم. تنها چیزی که در حال حاضر می توانم بگویم این است که کارمندان بخش بودجه کنگره برای تعیین و تکمیل جزییات توافق بلاوقفه کار می کنند.»

در این مذاکرات دمکرات‌ها از یکی از شروط خود که تعیین سقف مشخصی برای تعداد بازداشت مهاجران بدون مدرک توسط نیروهای مرزبانی بود، صرف نظر کردند.

نیتا لووی، رییس دمکرات کمیسیون بودجه مجلس نمایندگان به شبکه خبری ان بی سی گفت:«ما به توافقی رسیدیم که به نظرم منصفانه است. بیانگر ارزش های ماست و درعین حال مشکل را حل خواهد کرد.»

میچ مک کانل رهبر فراکسیون جمهوری خواهان در مجلس سنا روز سه شنبه گفت توافق در این مذاکرات «بدون تردید خبر بسیار خوبی است.»

با استفاده از گزارش «ان بی سی»؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG