لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

«برندگان» و «بازندگان» بازار نفت در آینه آمار چین



چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است که طی هشت ماه اول سال، روزانه ۸.۴۴ میلیون بشکه نفت خریده است
چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است که طی هشت ماه اول سال، روزانه ۸.۴۴ میلیون بشکه نفت خریده است

بیش از ۲۰ تولید کننده نفت عضو یا غیر عضو اوپک از ابتدای سال جاری متعهد به کاهش تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت بودند تا به موازنه بازارهای جهانی نفت و بالا نگه داشتن قیمت ها کمک کنند.

برخی از آنها مانند عربستان از ابتدا تا کنون به تعهدات خود بصورت کامل عمل کرده اند و برخی دیگر مانند روسیه، بنا به آمارهای جهانی، کمتر پایبند بوده اند.

اکنون خبرگزاری رویترز با اشاره به جزئیات واردات نفت خام چین طی هشت ماه اول سال جاری میلادی، می نویسد که با توجه به اینکه این کشور سهمی تقریبا ۶۰ درصدی در کل افزایش مصرف انرژی جهان طی ۲۰۱۷ دارد، شاید آمارهای آن بتواند مبین برنده‌ها و بازنده‌های بازار نفت باشد.

چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است که طی هشت ماه اول سال، روزانه ۸.۴۴ میلیون بشکه نفت خریده است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۱۲.۳ درصد، معادل روزانه ۹۵۰ هزار بشکه رشد نشان می دهد. اهمیت رقم یاد شده در این نکته است که بر اساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی، کل تقاضای روزانه جهانی برای نفت در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۶ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، حدود ۶۰ درصد از این افزایش بخاطر اوج گرفتن تقاضا در چین بوده است و رویترز می نویسد که میزان واردات چین در چهار ماه آخر سال نیز احتمالا در میزان کنونی ادامه خواهد یافت.

عربستان که تا سال گذشته بزگترین تامین کننده نفت چین بود، اکنون بعد از روسیه و آنگولا به جایگاه سوم سقوط کرده است.

اگرچه فروش نفت عربستان به چین تنها حدود ۱.۷ درصد افت کرده و به روزانه یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه رسیده است، اما اگر صادرات خود را مطابق رشد مصرف چین افزایش می داد، روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت بیشتری به این کشور می فروخت.

از طرفی صادرات دیگر رقبای عربستان به چین بصورت چشمگیری افزایش یافته است. آنگولا و روسیه با افزایش ۱۳-۱۷ درصدی به بزرگترین تامین کننده‌های نفت چین تبدیل شده اند.

صادرات ایران به چین اگرچه طی هشت ماه اول سال حدود یک درصد کاهش یافته است، اما با توجه به رشد چشمگیر تقاضای نفت چین، ایران می توانست نفت بیشتری به این کشور که بزرگترین مشتری نفتی جمهوری اسلامی است، صادر کند.

در میان دیگر کشورها که تعهدی به کاهش تولید نفت نداده اند، برزیل صادرات خود به چین را ۴۲ درصد افزایش داده و به ۴۸۰ هزار بشکه در روز رسانده است. آمریکا فروش نفت به چین را ۱۰ برابر افزایش داده و به ۱۲۸ هزار بشکه در روز رسانده است.

رویترز روز جمعه نیز گزارش داد که صادرات نفت ایران به آسیا در مجموع طی هشت ماه اول سال ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است، اگرچه برخی مشتریها مانند چین و ژاپن واردات را کاهش داده و کره جنوبی و هند افزایش داده اند.

در مجموع طی هشت ماه اول ۲۰۱۷، ایران روزانه یک میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه نفت به چهار مشتری آسیایی صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG