لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

ابراز نگرانی رهبران جهان نسبت به پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی


قاسم سلیمانی بامداد جمعه در فرودگاه بغداد همراه با ۹ نفر دیگر از همراهانش هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.
قاسم سلیمانی بامداد جمعه در فرودگاه بغداد همراه با ۹ نفر دیگر از همراهانش هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

رهبران فرانسه، روسیه و برخی دیگر کشورها از پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله نیروهای آمریکایی ابراز نگرانی کردند و خواستار خویشتنداری ایران شدند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز جمعه ۱۳ دی از همه طرف‌ها خواست که از تنش‌های بیشتر اجتناب ورزند.

به گزارش کاخ الیزه، آقای مکرون در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هر گونه اقدام جدید در جهت افزایش تنش‌ها را «خطرناک» خواند و تاکید کرد که نباید در این مسیر قرار گرفت.

کرملین نیز در گزارشی از این تماس تلفنی نوشته که آقای پوتین نسبت به تبعات اقدام ایالات متحده هشدار داده و عنوان کرده که «این اقدام می‌تواند شرایط را در منطقه وخیم‌تر کند».

آقای سلیمانی بامداد جمعه در فرودگاه بغداد همراه با ابومهدی المهندس از فرماندهای حشد الشعبی (بسیج نیروهای مردمی عراق) هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که ایران «انتقامی سخت» خواهد گرفت.

در این حال مقامات سوئد و دانمارک نیز شدیدا نسبت به تحولات منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

میته فردریکسون، نخست‌وزیر دانمارک، گفت که با کشته شدن ژنرال سلیمانی به دست آمریکا در عراق شرایط «واقعا خطرناک» شده است.

وی افزود: «پیام اصلی من این است که اگر شما دانمارکی هستید و اکنون در آن منطقه به‌ سر می‌برید، باید به توصیه‌های وزارت امور خارجه توجه کنید چرا که شرایط می‌تواند وخیم‌تر شود».

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «افزایش تنش‌ها در منطقه جای نگرانی عمیقی دارد».

وی افزود: «خطرات جدی نه تنها عراق، بلکه منطقه را تهدید می‌کند. همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری نشان دهند. آن‌چه اهمیت دارد حمایت از حق حاکمیت عراق و ثبات و کاهش تنش‌هاست».

نظیر این هشدار را آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم تکرار کرد و گفت که رهبران ایران و ایالات متحده با خویشتنداری مانع جنگ جدیدی در منطقه خلیج فارس شوند.

وی عنوان کرد: «اکنون لحظه‌ای است که رهبران باید نهایت خویشتنداری را به خرج دهند. جهان نمی‌تواند جنگی دیگر را در خلیج [فارس] تاب بیاورد».

همزمان خبرگزاری آلمان به نقل از گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی، کشته شدن فرمانده نیروی قدس، را به احتمال زیاد نقض قوانین بین‌المللی دانست.

اگنس کالامارد روز جمعه گفت که سابقه دست‌داشتن یک فرد در آنچه حملات تروریستی خوانده می‌شود، دلیل کافی برای کشتن قانونی این شخص نیست.

از سوی دیگر، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه تماس‌های متعددی با رهبران و همتایان خود در دیگر کشورهای جهان از جمله آلمان، فرانسه، افغانستان و پاکستان داشت.

آقای پومپئو در این تماس‌ها تاکید کرده که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای کشتن قاسم سلیمانی یک اقدام دفاعی در واکنش به تهدید جان آمریکایی‌ها بوده است.

وی همچنین عنوان کرده که ایالات متحده خواستار کاهش تنش‌ها با ایران است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه، آلمان و وزارت خارجه آمریکا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG