لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

جدایی‌طلبان جنوب یمن کاخ ریاست جمهوری در عدن را «تصرف کردند»


تصویری از نیروهای جدایی‌طلب در بندر عدن
تصویری از نیروهای جدایی‌طلب در بندر عدن

در حالی که درگیری‌ها در بندر عدن، در جنوب یمن، بین جدایی‌طلبان و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی ادامه دارد، جدایی‌طلبان از تصرف تمامی مراکز دولتی و همچنین کاخ ریاست جمهوری خبر داده و دولت یمن نیز این رویدادها را «کودتا» خوانده است.

جدایی‌طلبان جنوب یمن روز شنبه ۱۹ مرداد در چهارمین روز درگیری‌ها اعلام کردند که اماکن و ساختمان‌های مهم، از جمله کاخ ریاست جمهوری را «که کسی در آن نبود» تصرف کرده‌اند.

حساب توئیتری وزارت خارجه یمن روز شنبه به نقل از محمد الحضرمی، معاون وزیر خارجه این کشور نوشت: کاری که شورای انتقالی جنوب در حال انجام آن در عدن است «کودتا علیه نهادهای دولت قانونی» است.

جدایی‌طلبان جنوب یمن و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور، هر دو علیه حوثی‌ها می‌جنگند و از حمایت ائتلاف عربستان سعودی برخوردارند؛ با این حال درگیری‌های خونین چند روز گذشته نشان از شکاف بین آنها دارد.

به گزارش رویترز، درگیری‌های چهار روز اخیر در جنوب یمن به کشته شدن دست‌کم ۹ غیرنظامی و بیش از ۲۰ شبه‌نظامی منجر شده است.

بنابر همین گزارش، مردم عدن در چند روز گذشته در خانه‌های خود ماندند و دست‌کم سه روز را با بی‌آبی سپری کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده است.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، نیز با ابراز «نگرانی عمیق» از خشونت‌ها در عدن، خواستار توقف درگیری‌ها و گفت‌وگوی جدی میان طرفین شده است.

یمن جنوبی تا سال ۱۹۹۰ کشوری مستقل بود و از آن زمان نیز تردیدهایی درباره «حفظ این اتحاد شکننده» وجود داشت.

گروه بین‌المللی بحران، درگیری‌های اخیر در جنوب یمن را «جنگ داخلی در جنگ داخلی» توصیف کرده است.

این گروه تاکید کرده که چنین نبردی بحران یمن را که هم‌اکنون نیز وخیم‌ترین بحران انسانی جهان است، تشدید می‌کند و کار را برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی ملی سخت‌تر می‌سازد.

دولت عبد ربه منصور هادی روز پنج‌شنبه از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواسته بود با تحت فشار گذاشتن نیروهای جدایی‌طلب موسوم به نیروهای «کمربند امنیتی» مانع بروز درگیری نظامی در عدن شوند.

نیروهای وفادار به دولت یمن و جدایی‌طلبان پیش از این هم درگیری‌های خونینی با یکدیگر داشته‌اند از جمله زمستان ۱۳۹۶ که منازعه آنها به کشته شدن ۳۸ نفر انجامید.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG