لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۷

المخلافی: ایران بخشی از مشکل در یمن است، نه راه حل


شبه نظامیان شیعه حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان شیعه حوثی (عکس از آرشیو)

عبدالملک المخلافی، وزیر امور خارجه یمن روز دوشنبه ایران را متهم کرد که بخشی از مشکل جنگ داخلی در این کشور است و نباید در جریان روند صلح در این کشور جنگزده مشارکت داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالملک المخلافی که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، تهران را متهم کرد که همچنان «به صورت قاچاق سلاح در اختیار شبه نظامیان شیعه حوثی قرار می دهد».

ایران تاکنون اتهام دخالت در امور یمن و ارسال سلاح برای گروه شیعی حوثی را رد کرده است. این گروه کنترل صنعا،‌ پایتخت یمن،‌ و بخش هایی از این کشور را در اختیار دارد.

آقای المخلافی در نشستی درباره کمک های انساندوستانه و برقراری صلح در یمن به میزبانی عربستان سعودی و یمن در مقر سازمان ملل متحد به پرسش های خبرنگاران پاسخ داده است.

عربستان سعودی در راس ائتلافی منطقه ای از حکومت یمن حمایت می کند. حمایت این ائتلاف،‌انتقاد ایران را به به دنبال داشته است. اما عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف با اشاره به حمایت خود از دولت قانونی یمن،‌اتهام های تهران را رد می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه یمن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش احتمالی ایران در برقراری صلح دراین کشور جنگزده گفته است: «ایران علت این مشکل است، ایران همچنان از حوثی ها حمایت می کند، سلاح های ایرانی برای آنها قاچاق می شوند. ایران بخشی از مشکل است و نه راه حل».

از سال ۲۰۱۴ که شبه نظامیان حوثی توانستند کنترل صنعا رادر دست بگیرند، یمن شاهد جنگ داخلی است. شبه نظامیان حوثی به همراه هواداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، عبدربه هادی منصور رییس جمهوری یمن را وادار کردند به عدن بگریزد.

ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ میلادی، عملیات نظامی خود را برای کمک به دولت عبدربه منصور هادی و مقابله با حوثی ها شروع کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از زمان مداخله نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن چهار هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده اند.

طبق این گزارش، از ماه آوریل سال جاری تاکنون دست کم دو هزار یمنی بر اثر ابتلا به وبا جان خود را از دست داده اند و گفته می شود در سال جاری میلادی شمار مبتلایان به این بیماری دست کم به ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس اعلام صلیب سرخ، تنها ۴۵ درصد از امکانات پزشکی یمن کارایی دارند و بقیه از کار افتاده‌اند.

صلیب سرخ همچنین نسبت به امکان شیوع سایر بیماری‌ها همچون مالاریا در یمن به دلیل از کار افتادن بخش عظیمی از سامانه‌های پزشکی و بهداشتی این کشور هشدار داده است.

در همین حال، عبدالله المعلومی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نیز گفت که ایران نباید هیچ نقشی در منطقه داشته باشد.

مناسبات این دو کشور پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و نیز حمله به امکان دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد تیره شده است. ایران و عربستان سعودی در عین حال یکدیگر را متهم به دخالت در امور داخلی خود می‌کنند؛‌اتهامی که از سوی طرف دیگر رد می‌شود.

XS
SM
MD
LG