لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

سازمان ملل: بحران انسانی در یمن وخیم‌تر شده است


خسارت به یک خانه پس از حمله هوایی عربستان (عکس از آرشیو)
خسارت به یک خانه پس از حمله هوایی عربستان (عکس از آرشیو)

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد وضعیت در کشور جنگ زده یمن که در حال حاضر بزرگترین فاجعه بشری جهان است در حال وخیم تر شدن است.

تحت تاثیر جنگ بین دولت یمن با شورشیان حوثی که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اقتصاد یمن نابود شده و این کشور در مرز قحطی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دفتر هماهنگی فعالیت های بشردوستانه سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد: «بحران یمن کماکان وخیم ترین بحران بشری جهان است.»

این بیانیه اضافه کرده است:« ۸۰درصد از جمعیت ۲۴ میلیونی کشور به نوعی و حدی از کمک های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۱۴ میلیون نفر از آنها به شدت محتاج این کمک‌ها هستند.»

سازمان ملل تصریح کرده است: «نیاز مردم تشدید شده و تعدادی که محتاج این کمک ها هستند به نسبت سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است.»

در بخشی از بیانیه این نهاد گفته می شود «حدود دو سوم از کشور در مرحله ماقبل قحطی است و یک سوم دیگر به شدت در خطر قحطی است.»

در مارس ۲۰۱۵ به دنبال فرار عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور یمن به ریاض و دخالت ائتلاف نظامی کشورهای عربی جنگ در این کشور تشدید شد.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی از آن زمان تاکنون حداقل ۱۰ هزار نفر که اکثرا غیرنظامی بودند در این جنگ کشته شده و بیش از ۶۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

گروههای مدافع حقوق بشر می گویند آمار واقعی تلفات در جنگ یمن احتمالا پنج برابر این رقم است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG