لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

آسوشیتدپرس: زندانیان یمنی قربانی شکنجه جنسی افسران اماراتی


بندر عدن
بندر عدن

خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس مصاحبه با شاهدان گزارش می‌دهد که افسران ارتش امارات متحده عربی صدها زندانی یمنی در زندان بیراحمد شهر عدن را شکنجه جنسی کرده‌اند. امارات اما این اتهام را تکذیب کرده است.

به گفته این شاهدان، روز ۱۰ مارس امسال (برابر با ۱۹ اسفند ۱۳۹۶) ۱۵ افسر که چهره‌های خود را پوشانده بودند ولی لهجه آنها نشان می‌داد اهل امارات متحده عربی هستند به زندانیان دستور دادند لباس‌های خود را در آورده و روی زمین دراز بکشند. سپس مقعد تک تک زندانیان را وارسی کردند. ادعای آنها این بود که به دنبال تلفن‌های موبایل قاچاق می‌گردند.

این گزارش می‌گوید که زندانیان فریاد می‌زدند و گریه می‌کردند اما افسران اماراتی کسانی را که مقاومت می‌کردند با سگ‌های وحشی می‌ترساندند و یا به شدت کتک می‌زدند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که با صدها زندانی چنین رفتاری شده و این نشان‌دهنده رواج شکنجه‌های جنسی و مصونیت ماموران زندان بیراحمد است که توسط نظامیان امارات متحده عربی کنترل می‌شود.

این خبرگزاری سال گذشته وجود زندان‌های مخفی و رواج شکنجه را در گزارشی افشاء کرد. آسوشیتدپرس از آن زمان حداقل پنج مرد را شناسایی کرده که تحت شکنجه جنسی نیروهای امنیتی امارات متحده عربی قرار گرفته‌اند.

شاهدان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که زندانبان‌های یمنی زیر نظر افسران امارات متحده عربی از روش‌های مختلف شکنجه جنسی و تحقیر زندانیان استفاده می‌کنند. آنها به زندانیان تجاوز می‌کنند و از این صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کنند. به آلت تناسلی زندانیان برق وصل می‌کنند، از بیضه‌های آنها سنگ آویزان می‌کنند و یا با میله‌های فلزی و چوب به آنها تجاوز می‌کنند.

زندانبان‌های یمنی زیر نظر افسران امارات متحده عربی از روش‌های مختلف شکنجه جنسی و تحقیر زندانیان استفاده می‌کنند. آنها به زندانیان تجاوز می‌کنند و از این صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کنند. به آلت تناسلی زندانیان برق وصل می‌کنند، از بیضه‌های آنها سنگ آویزان می‌کنند و یا با میله‌های فلزی و چوب به آنها تجاوز می‌کنند.
شاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس

امارات متحده عربی جزء ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است که از سال ۲۰۱۵ به حمایت از دولت این کشور در جنگ داخلی یمن دخالت کرده است.

امارات متحده عربی صدها مرد یمنی را به ظن وابستگی به القاعده و گروه «خلافت اسلامی» در ۱۸ زندان مخفی زندانی کرده است اما علیه این افراد اعلام جرم نشده و هیچ یک تاکنون محاکمه نشده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اولین بار حدود یک سال پیش موارد شدید نقض حقوق بشر توسط نظامیان امارات متحده عربی را با وزارت دفاع آمریکا در میان گذاشت. پنتاگون این شواهد را «تکان دهنده» توصیف کرد و گفت «آمریکا تمامی ادعاهای مربوط به آزار و شکنجه را جدی می‌گیرد، هر چند در حال حاضر ما اطلاعات قابل اتکایی در این زمینه نداریم».

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که نیروهای آن کشور از امارات متحده عربی اطلاعات امنیتی دریافت کرده و در بازجویی‌ها در زندان‌های یمن نیز شرکت دارند. ولی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت حاضر نیست در مورد همکاری‌های اطلاعاتی با کشورهای هم پیمان اظهار نظر کند.

دولت آمریکا با میلیاردها دلار اسلحه از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان حمایت می‌کند و با دولت امارات متحده عربی همکاری اطلاعاتی و امنیتی دارد.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید داشته که از دولت امارات متحده عربی خواسته است در این مورد تحقیق کند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما از همه طرف‌های درگیر در این جنگ از جمله امارات متحده عربی می‌خواهیم با زندانیان، انسانی رفتار کرده و تضمین کنند که در مورد تمام ادعاهای مربوط به آزار و شکنجه تحقیقات دقیق و سریعی انجام می‌شود».

مقامات دولت امارات متحده عربی حاضر نشدند در این مورد اظهارنظر کنند ولی نمایندگی آن کشور در سازمان ملل متحد در ژنو در بیانیه‌ای مدعی شد که زندان‌های یمن در کنترل کامل دولت یمن است.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «امارات متحده عربی هیچ گاه در یمن مسئول اداره زندان‌ها نبوده و هیچ بازداشتگاه مخفی ندارد».

این در حالی است که وزیر کشور یمن گفته که در اداره زندان‌ها هیچ اختیاری ندارد و برای ورود به عدن، که شاهدان می‌گویند بیشترین مورد شکنجه‌های جنسی در زندان آن شهر اتفاق افتاده است، باید از امارات متحده عربی اجازه بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG