لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

مقامات ایران سخنان پنس درباره «یهودی ستیزی» جمهوری اسلامی را «تبلیغاتی و پوچ» خواندند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همراه بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همراه بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه

وزیر خارجه ایران و سخنگوی این وزارتخانه اظهارات معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره «یهودستیزی» جمهوری اسلامی و قصد این حکومت برای برپایی «هولوکاستی جدید» را «مسخره» و «پوچ و تبلیغاتی» خوانده و درعین حال بار دیگر به اسرائیل حمله کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل این سخنان را «مسخره» خواند.

وی اضافه کرد: «ایران همیشه از یهودیان حمایت کرده است. ما فقط علیه صهیونیست‌ها هستیم. هولوکاست یک فاجعه بوده و هیچ‌کس، حتی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اجازه ندارد با استفاده از هولوکاست جوسازی کند».

مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ ایران را به «یهودستیزی» متهم کرده و گفته که «جمهوری اسلامی از راه دشمنی با اسرائیل، به دنبال برپایی هولوکاستی جدید است».

در مقابل بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، گفت که «این گونه اظهارات پوچ و تبلیغاتی از سر کینه و عصبیت مطرح می‌شود».

وی اضافه کرد: «تاریخ و تمدن دیرپا و چند هزار ساله ایران گویای نوع تفکر و نگاه ایرانیان به دیگر فرهنگ‌ها و ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز و برخورداری از تسامح و تساهل در این گونه موضوعات است».

سخنان آقای قاسمی در حالی بیان شده که پس از انقلاب ۵۷ در ایران تعدادی از یهودیان سرشناس اعدام شدند. پیش از انقلاب ۵۷ در ایران، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کردند اما بنا به گفته رهبران یهودی، از این تعداد تنها بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار نفر در ایران باقی مانده‌اند.

همچنین رهبر و دیگر مقامات ایران بارها «محو اسرائیل» را یکی از اهداف و «آرمان‌های» جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

در همین حال مایک پنس با اشاره به سخنان حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه، گفته بود که «این سخنان برای من نشانه‌های ساده‌ای هستند که باید در برابر ایران مقاومت و ایستادگی کنم.»

آقای سلامی روز ۸ بهمن اعلام کرده بود که «راهبرد» جمهوری اسلامی «محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است».

با این حال محمد جواد ظریف به تازگی تهدید به «محو» اسرائیل از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را تکذیب کرده بود.

آقای ظریف گفته بود: «ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ کس چنین حرفی نزده است».

از سویی بهرام قاسمی نیز ضمن «جعلی و غیر قانونی» خواندن اسرائیل گفت که «ملاک و معیار ما در سیاست خارجی خوی تجاوزگری و اشغالگری» این دولت و «کشتار مردم فلسطین» است.

وی تاکید کرد که اسرائیل «با تحمیل ظالمانه خود، عامل نفاق و تفرقه میان کشورهای منطقه شده و ریشه بحران‌ها و تنش‌های فرساینده و پرهزینه خاورمیانه است».

در ماه‌های گذشته هشدارهایی درباره درگیری نظامی ایران و اسرائیل مطرح شده است. این مدت اسرائیل چندین بار مواضع ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است و حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، هشدار داده که ادامه این حملات می‌تواند به یک جنگ بزرگ در منطقه منجر شود.

با استفاده از نشریه اشپیگل، خبرگزاری‌ ایسنا و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG