لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

فرمانده سپاه اروپا را به «جهش استراتژیک» در برنامه موشکی تهدید کرد


حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تهدید کرد که اگر اروپا «خلع سلاح موشکی» ایران را دنبال کند، جمهوری اسلامی «مجبور می‌شود به یک جهش استراتژیک و راهبری» در برنامه موشکی خود روی بیاورد.

در همین حال روز یک‌شنبه خبرگزاری فارس خبر داد که موشک بالیستیک دوربرد خرمشهر، جدیدترین موشک بالیستیک ایران، به «سرجنگی‌های جدید از نوع هدایت‌شونده تا پایان مسیر (با استفاده از بالک‌های نصب شده بر روی سرجنگی) مجهز شدند».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، شامگاه شنبه، ۱۳ بهمن، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در موضوع برنامه موشکی «هیچ کس با ما توصیه، مذاکره و درخواستی نداشته باشد» زیرا «این مسئله ما را وادار به تغییر در معادلات بازدارندگی می‌کند».

آقای سلامی توضیح بیشتری درباره آنچه که «جهش استراتژیک» خواند، نداد و تنها گفت که جمهوری اسلامی قادر به تغییر «همه فاکتورهای برنامه موشکی خود از جمله فناوری و جغرافیا است».

وی تاکید کرد که ثابت نگه داشته شدن برد موشک‌های ایران «بر اساس راهبرد» جمهوری اسلامی انجام شده نه موضوعات فنی.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در عین حال گفت که «راهبرد موشکی ما موضوع ثابتی نیست و بر اساس تغییر رفتار بازیگران تغییر می‌کند».

آقای سلامی اضافه کرد: «برای افزایش برد، دقت بالا، قدرت تخریب دلخواه و نیروی پیشران موشک‌ها هیچ محدودیت فنی نداریم و تنها راهبردهای ما اولویت‌های توسعه موشکی را مشخص می‌کنند».

در حال حاضر موشک‌های میان‌برد ایران با برد دو هزار کیلومتر می‌توانند از ایران، عربستان سعودی و اسرائیل را هدف قرار دهند و توان رسیدن به منطقه اتحادیه اروپا را نیز دارند.

یک هفته پیش از سخنان آقای سلامی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز گفته بود که جمهوری اسلامی «هیچ‌ گونه تنگنای علمی و اجرایی» برای افزایش برد موشک‌های خود نداشته، اما «صرفاً بر اساس دکترین دفاعی خود اراده‌ای برای ارتقای برد» موشک‌هایش ندارد.

پیش از آن نیز امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، گفته بود که ایران برای افزایش برد موشک‌های خود به بیش از دو هزار کیلومتر «محدودیتی از نظر فنی و یا قراردادی» ندارد.

در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته خبر داده بود که برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی» که رهبر جمهوری اسلامی تعیین کرده، دو هزار کیلومتر انتخاب شده‌است.

یکی از دلایل خروج آمریکا از توافق برجام، فعالیت موشکی جمهوری اسلامی اعلام شده و مقام‌های اروپایی از جمله ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز به جمهوری اسلامی هشدار داد‌ه‌اند در صورت بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها بر سر برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، پاریس آماده است تا تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران اعمال کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم با رد هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی خود، اعلام کرده‌اند که موشک‌های تولیدی‌ تهران، قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند.

خبرگزاری مهر روز شنبه از رونمایی یک موشک دیگر، «ساخت ایران»، به دست وزیر دفاع جمهوری اسلامی خبر داد.

موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» به گفته این مقام «دارای برد پروازی بیش از ۱۳۵۰ کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده می‌شود».

در همین حال خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه خبر داد که موشک بالیستیک دوربرد خرمشهر، جدیدترین موشک بالیستیک ساخت ایران به «سرجنگی‌های جدید از نوع هدایت شونده تا پایان مسیر (با استفاده از بالک‌های نصب شده بر روی سرجنگی) مجهز شدند».

این نسل از موشک خرمشهر به نام «خرمشهر۲» نامگذاری شده است.

براساس این گزارش، این نمونه از سرجنگی‌ها در سال‌های گذشته با ساخت موشک عماد به کار گرفته شدند و اکنون «انواع مختلفی از موشک‌های بالیستیک» نظیر «قدر» و «قیام» نیز به این کلاهک مجهز شده‌اند.

موشک خرمشهر با برد دو هزار کیلومتر، جدیدترین موشک بالیستیک ایران است که برای اولین بار در ۳۱ شهریور ۹۶ رونمایی شد.

تهدید دوباره به «محو اسرائیل»

آقای سلامی در بخش دیگری از سخنان خود تهدید کرد که شروع جنگ جدید در منطقه توسط اسرائیل « محو آنان را در پی دارد».

وی همچنین گفت که آنان «به آمریکایی‌ها اتکا نکنند زیرا پیش از آنکه آمریکایی‌ها برسند نابود شده‌اند».

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز دوشنبه ۸ بهمن، نیز تهدید کرده بود که جنگ جدید در منطقه «محو» اسرائیل را «در پی خواهد داشت».

این تهدید و تهدیدهای مشابه در حالی بیان می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به تازگی تهدید به «محو» اسرائیل از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی را تکذیب کرده بود.

آقای ظریف گفته بود: «ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ کس چنین حرفی نزده است».

در ماه‌های گذشته اسرائیل چندین بار مواضع ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است و حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، هشدار داده که ادامه این حملات می‌تواند به یک جنگ بزرگ در منطقه منجر شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های صدا و سیما، فارس، ایرنا و رادیو فردا؛ ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG