لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

ظریف: پایبندی به برجام تنها گزینه پیش روی ایران نیست


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه هشتم شهریور در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، برجام، نوشته است، باقی ماندن در برجام تنها گزینه پیش روی ایران نیست.

وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: چنانچه هدف حفظ برجام باشد، دیگر چاره‌ای نیست جز آن‌ که برای اجرای تعهدات و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران باید شهامت داشت، نه این که درخواست‌های بی‌ربط مطرح کرد.

محمد جواد ظریف اضافه کرده است: پایبند بودن به توافق (برجام) در عمل و نه در حرف،تنها گزینه پیش روی ایران نیست.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام توییتری خود تصویری از تیتر خبر رویترز در خصوص گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام منتشر کرده است.

رویترز نوشته است، آژانس در دومین گزارش سه ماهه خود پس از خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران می‌گوید، یران محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور را طبق توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی رعایت کرده است.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در ۱۸ اردیبهشت سال جاری، واشینگتن اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند.در همین زمینه، دونالد ترامپ ۱۵ مرداد با امضا فرمانی اعلام کرد که بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی شدند.

قرار است دور دوم تحریم‌ها که عمدتاً صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در تلاشند تا آن زمان، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام، مقامهای این کشوراعلام کردند «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.»

شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرده و از ایران خارج شدند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته اعلام کردند که همچنان به این توافق پایبند خواهند ماند.

با این حال متحدان اروپایی آمریکا که به دنبال حفظ توافق هسته‌ای هستند، در ماه‌های اخیر تلاش داشته‌اند که راهی برای تبادلات بانکی ایران پیدا کنند تا ایران بتواند از طریق آن به صدور نفت خود ادامه دهد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران اقدامات این سه کشور اروپایی راکافی ندانسته و گفته بود اقدامات بیش از آن که عملیاتی باشند، اعلام موضع است.

در همین زمینه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هفتم شهریورماه، گفته بود دولت ن نباید در زمینه برجام و اقتصاد به اروپایی‌ها امید داشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده بود: «ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید.»

مقامهای آمریکایی می‌گویند، ایران به‌واسطه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

آمریکا خواهان مذاکره مجدد درباره برجام، برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که ایران هرگونه مذکره مجدد درباره برجام را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG