لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

ایران خبر محدودیت سفر دیپلمات‌های فرانسوی به تهران را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش خبرگزاری رویترز درباره دستورالعمل وزارت خارجه فرانسه مبنی بر ممنوعیت «سفر غیرضروری» دیپلمات‌ها و مقام‌های این کشور به ایران را «نادرست» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز چهارشنبه ۷ شهریور گفت:«در هیچ کجا و از هیچ منبع موثقی از سوی دولت فرانسه چنین اخباری را دریافت نکرده‌ام و اصولا هیچ گونه ضرورت و دلیلی برای اخذ چنین تصمیمی وجود ندارد».

وی تاکید کرد که روابط ایران و اروپا و به خصوص ایران و فرانسه «بدخواهان و معاندینی دارد که گاهی در یک اقدام روانی سعی بر اثر گذاری منفی بر این روابط دارند و باید همواره در قبال این نوع تحرکات هوشیاری لازم را دارا بود».

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از یک دستورالعمل وزارت خارجه فرانسه گزارش داده که به دیپلمات‌ها و سایر مقام‌های کشور دستور داده شده است تا از «سفر غیرضروری به ایران» خودداری کنند.

این خبرگزاری در گزارش خود، موضوع برنامه‌ریزی ایران برای بمب‌گذاری در فرانسه و همچنین اتخاذ رویکرد سختگیرانه‌تر در قبال تهران را دلیل این تصمیم عنوان کرده است.

حدود دو ماه پیش، یک دیپلمات ایرانی و سه تن دیگر در کشورهای اروپایی به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در محل برگزاری همایش سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس بازداشت شدند، اما ایران اتهام دست داشتن در این حادثه را رد کرده است.

فرانسه از جمله کشورهایی است که پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت امسال،‌ از توافق اتمی (برجام) با ایران حمایت می‌کند.

البته امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجم شهریور در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی،‌ همتای ایرانی خود، از لزوم گفت‌وگو با تهران درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش تهران در منطقه سخن گفت.

پس از انقلاب بهمن ۵۷، جمهوری اسلامی ایران متهم به ترور تعداد زیادی از مقامات حکومت سابق و مخالفان حکومت خود در خارج از کشور شده است.

از جمله پس از ترور صادق شرفکندی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران و همراهان او در سال ۱۹۹۲ میلادی در رستوران میکونوس در برلین، دادگاهی در آلمان آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، و علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت را احضار کرد.

پس از این حکم و تنش در روابط ایران و کشورهای اروپایی، این کشورها سفیران خود را از ایران فراخواندند، و «گفت‌وگوهای انتقادی» اروپا با ایران که در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود، متوقف شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا، رویترز و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG