لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

ظریف: عمان از پیش ایران را از سفر نتانیاهو مطلع کرده بود


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که سلطان نشین عمان دولت تهران را از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسقط آگاه کرده و ایران نیز پیشاپیش عملی شدن این سفر، مخالفت خود را با آن به آگاهی عمان رسانده بود.

این نخستین بار در سه ماه اخیر بعد از سفر علنی بنیامین نتانیاهو به عمان است که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران تایید می‌کند که کشورش از این تحول تاریخی در مناسبات عمان و اسرائیل، آگاهی قبلی داشته است.

آقای ظریف این سخنان را در مصاحبه با روزنامه همشهری در شماره سه شنبه ۱۱ دی بیان کرده است.

دیپلمات اول جمهوری اسلامی ایران افزوده که پاسخ کشورش به عمان این تاکید بوده که سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط «در راستای منافع عمان نیست».

در برخی گزارش‌های اسرائیلی و بین المللی بعد از سفر نتانیاهو به عمان، این احتمال عنوان شد که نخست وزیر اسرائیل از این دیدار به عنوان کانالی برای دادن هشدار یا پیام‌های دیگر به ایران استفاده کرده باشد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با همشهری تایید کرده که بعد از دیدار نتانیاهو نیز عمان ایران را در جریان مسائل گذاشت ولی پیام عمان این بود که آمدن نخست وزیر اسرائیل به مسقط «بر خلاف منافع ایران نبوده» و نیز تاکید کرده که عمان و ایران الزاما نباید در همه موضوع‌ها هم نظر باشند.

عمان یکی از معدود کشورهای عربی و امیرنشین‌های خلیج فارس است که در ۴۰ سال موجودیت جمهوری اسلامی ایران مناسبات آرام و بی‌تنشی با تهران داشته و سلطان قابوس، حاکم دیرینه عمان، در پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران و حل برخی معضلات میان ایران و آمریکا نقشی خطیر ایفا کرد.

پس از سفر نتانیاهو به مسقط، ایران از این امر ابراز ناخشنودی کرد؛ حسین امیرعبدالهیان، دستیار ویژه رییس مجلس ایران گفت که این امر «بدور از حکمت شناخته شده در سلطان قابوس بود».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز گفت، «کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید» به اسرایئل «فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه بدهند».

با وجود ناخشنودی ایران، مناسبات اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس و شمار دیگری از کشورهای عربی که برخی از آنها مانند سودان از دوستان پیشین جمهوری اسلامی ایران بوده اند، در دوره اخیر رو به بهبود رفته و احتمال دیدار قریب الوقوع نتانیاهو از بحرین نیز مطرح است.

نخست وزیر اسرائیل این هفته در مصاحبه با تلویزیون «گلوبو» در برزیل گفت که کشورهای عرب اسرائیل را «متحد قوی و باثبات در مبارزه با ایران تلقی می‌کنند» و در اشاره‌ای تلویحی به مناسبات کشورش با عربستان نیز گفت که «انقلابی در روابطاسرائیل با کشورهای عرب ایجاد شده است».

تحولات دوره اخیر منطقه نشان می دهد که اسرائیل با دستی بازتر از گذشته و بویژه با تکیه بر حمایت قاطع آمریکا، خواسته‌های خود را در خاورمیانه به پیش می برد و از جمله، پی در پی به اهداف ایرانی در سوریه حمله می کند.

اما محمد جواد ظریف در مصاحبه با همشهری این ادعا را تکرار کرده که ایران خود در صدد نابودی اسرائیل نیست.

بنوشته جروزالم پست، در حالی که ظریف در این مصاحبه مدعی شده، اسرائیلی‌ها و غربی‌ها از سیاست ایران یک نمای «کاریکاتوری» ارائه می‌دهند، خود او همان روز در توییترش در واکنش به خروج رسمی آمریکا و اسرائیل از یونسکو، به طعنه نوشت، کم مانده که «دولت ترامپ و رژیم دست نشانده‌اش، کلا از سیاره زمین خارج شوند».

وزیر خارجه ایران در گفت و گو با همشهری، در همین حال بعید ندانسته که دونالد ترامپ برنده انتخابات بعدی آمریکا باشد و لذا در شش سال آینده ایران همچنان با او در مقام ریاست جمهوری آمریکا روبرو گردد.

اما ظریف مدعی شده که آمریکایی‌ها باید «تغییر رفتار جدی» بدهند تا بتوان مذاکره کرد.

این در حالی است که آمریکا با خروج از برجام، ۱۲ شرط برای ایران قائل شده و خواهان اجرای اکید این شروط از سوی حاکمیت ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در مورد برخی شرط‌های ۱۲ گانه آمریکا، مانند عدم حمایت از گروههای مسلح فلسطینی، حزب الله و طالبان، بالعکس عمل کرده و تماس با این گروهها را آشکارتر از گذشته دنبال می کند؛ سفرهای سه هیات حماس، جهاد اسلامی فلسطین و طالبان به تهران در روزهای گذشته، نشانی از این افزایش مراودات است.

با استفاده از همشهری، جروزالم پست و رادیو فردا؛ ف.ر؛ خ
XS
SM
MD
LG