لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

بحران در زیمبابوه: استقرار نیروهای ارتش در خیابان های هراره


ژنرال کنستانتینو چیوانگا ، فرمانده ارتش زیمبابوه (نفر اول از راست)
ژنرال کنستانتینو چیوانگا ، فرمانده ارتش زیمبابوه (نفر اول از راست)

گزارش ها حاکی‌ست که به دنبال تشدید بحران بر سر جانشین احتمالی رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه، نیروهای ارتش شامگاه سه شنبه ۲۳ آبان ماه شبکه تلویزیون دولتی ZBS را به اشغال خود درآورد‌ه‌اند و صدای انفجار متعدد در هراره، پایتخت این کشور، شنیده شده است.

به گزارش رویترز، دست کم صدای سه انفجار در خیابان های هراره شنیده شده است و نیروهای ارتش در خیابان ها مستقر شده اند.

این در حالی است که حزب حاکم «زانو-پی‌اف» ارتش را به اقدامات «خیانت کارانه» متهم کرده است.

آسوشیتدپرس می گوید، این نخستین بار است اختلافات بین ارتش و رابرت موگابه در این حد عمیق می شود. ارتش نقشی اساسی در حکومت رابرت موگابه، از سال ۱۹۸۷ تا کنون، در زیمبابوه داشته است.

طبق این گزارش اختلافات اخیر با برکناری امرسون منانگاگوا، معاون رئیس‌جمهور توسط موگابه وارد مرحله تازه ای شد. امرسون منانگاگوا از حمایت ارتش برخوردار است و گزینه اصلی جانشینی موگابه محسوب می شود. این در حالی است امرسون منانگاگوا از زیمبابوه گریخت و اعلام کرد که جانش در خطر است.

گزارش ها حاکی است، جناحی از حزب حاکم«زانو-پی‌اف» که از جانشینی گریس موگابه همسر آقای موگابه حمایت می کند، بیش از ۱۰۰ مقام ارشد دولتی را به دلیل نزدیکی با امرسون منانگاگوا مورد توبیخ قرار داده و تصفیه کرده است.

گریس موگابه اکنون خود را آماده می کند تا به عنوان معاون رییس جمهوری و جانشین امرسون منانگاگوا معرفی شود.

آسوشیتدپرس می گوید، گریس موگابه به دلیل ولخرجی هایش محبوبیت چندانی ندارد.

ژنرال کنستانتینو چیوانگا ، فرمانده ارتش زیمبابوه، روز دوشنبه در بیانیه ای علیه تصفیه مقامات ارشد حزب حاکم«زانو-پی‌اف» هشدار داد و خواستار توقف این اقدامات شد.

ژنرال کنستانتینو چیوانگا گفته است: باید به آنهایی که پشت اقدامات خیانتکارانه اخیر هستند یادآوری کرد که ارتش وقتی پای حفظ انقلاب در میان باشد قاطعانه اقدام خواهد کرد.

در همین حال حزب حاکم «زانو-پی‌اف» در بیانیه ضمن متهم کردن فرماندهی ارتش به رفتارخیانت آمیز گفته است،اظهارات ژنرال کنستانتینو چیوانگابرای برهم زدن آرامش و ثبات در زیمبابوه و تحریک به آشوب بود.

XS
SM
MD
LG