واکنش قاسمی به سخنان مقتدی صدر؛ «شاید اشتباه ترجمه شده باشد»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید، سخنان مقتدی صدر رهبر جریان شیعی صدر در عراق که در روزهای گذشته خواهان انحلال حشد الشعبی و پایان «دخالت ایران در امور عراق» شد، «شاید اشتباه ترجمه شده» یا در مورد آن «اطلاع‌رسانی نادرست» شده باشد.

به گزارش ایرنا و چند خبرگزاری دیگر ایران، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۱۶ مرداد در نشست خبری در تهران، ابراز امیدواری کرد که مقتدی صدر «چنین سخنانی را مطرح نکرده باشد».

رسانه‌های منطقه گزارش داده بودند، مقتدی صدر جمعه ۱۳ مرداد در جمع هواداران خود در بغداد خواهان برچیدن حشد الشعبی و گرفتن سلاح از آنها شد، و در عین حال افزود که نیروهای آموزش دیده حشد الشعبی می‌توانند در ارتش عراق جذب شوند.

در واکنش به این درخواست، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تأکید که با انحلال حشد الشعبی به عنوان نیرویی که «تحت رهبری مرجعیت و کشور است» مخالف است.

سخنان مقتدی صدر که تنها چند روز پس از سفر او به عربستان و گفت‌وگو با ولیعهد سعودی مطرح شد، این شائبه را ایجاد کرد که او هم‌راستا با عربستان این درخواست را مطرح کرده است.

برخی از رسانه‌های ایران در روزهای گذشته سخنان مقتدی صدر را در بازگشت به بغداد، اظهاراتی «ضد ایرانی» توصیف کرده بودند.

اما بهرام قاسمی دوشنبه گفت، «سخنان منسوب به ایشان در مورد ایران را نباید جدی گرفت».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در همین حال در مورد سفر مقتدی صدر به عربستان چنین اظهار نظر کرد که «قرار نیست مقام‌های عراقی برای سفرهایشان از ایران اجازه بگیرند زیرا این آمد و شدها یک امر داخلی خودشان است».

حشد الشعبی، نیروهای مردمی شیعی عراق، در آزاد سازی مناطق تحت سلطه داعش، بویژه شهر راهبردی موصل، در کنار ارتش عراق جنگیده‌اند.

فرماندهان ارشد نظامی ایران بارها حشد الشعبی را با نیروهای بسیج وابسته به سپاه پاسداران ایران مقایسه کرده و به تأثیرپذیری این نیروها از ایران افتخار کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران از حشد الشعبی حمایت کرده‌اند.

قاسم سلیمانی ماه گذشته در پی آزادی موصل گفت «کلید انبارهای تسلیحاتی ایران در دست فرمانده حشد الشعبی بود».

در این میان، نه تنها درخواست مقتدی صدر برای انحلال حشد الشعبی به همراستایی او با عربستان علیه ایران تعبیر شده بود، بلکه تصمیم عمار حکیم نیز برای خروج از مجلس اعلای عراق این گمانه زنی را ایجاد کرده که این تحول نیز یک ناکامی دیگر برای ایران در ارتباط با عراق باشد.

عمار حکیم هفته گذشته پس از مدتی درگیری‌های داخلی در کادر رهبری مجلس اعلای عراق از این نهاد جدا شد تا جریان دیگری را با نام «حکمت ملی» تشکیل دهد.

یکی از موضوع‌های اصلی درگیری‌ها در رهبری این مجلس حول نقش ایران در عراق بود.

با کناره‌گیری عمار حکیم، شیخ همام حمودی یکشنبه گذشته به ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق رسید.

عمار حکیم گفته است که گروه او همچنان با مجلس اعلای اسلامی عراق همکاری خواهد داشت.

مجلس اعلای اسلامی عراق که پیشتر نام آن مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بود، در سال ۱۳۶۱ خورشیدی در ایران شکل گرفت و سال‌ها مناسبات بسیار نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت.

در همین حال، عمار حکیم همراه با شمار دیگری از مقام‌های ارشد عراق، از جمله فؤاد معصوم رئیس جمهوری، برای حضور در آیین سوگند دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی شنبه ۱۴ مرداد به تهران رفته بود.

رسانه‌های ایران عمار حکیم را در این سفر با عنوان تازه «رئیس ائتلاف ملی عراق» معرفی کردند.