سفیر آلمان در تهران می‌گوید هدف «اینس‌تکس» دور زدن تحریم‌های آمریکا نیست

سفیر آلمان در تهران

سفیر آلمان در تهران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، گفته است هدف سازوکار مالی اروپا برای تجارت با ایران، اینس‌تکس، دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران نیست.

سفیر آلمان گفته است «اینس‌تکس علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن نیز نقض و یا دور زدن تحریم‌های آمریکا نیست. اینس‌تکس فقط می‌خواهد معاملات قانونی را امکان‌پذیر سازد».

این دیپلمات آلمانی ابراز اطمینان کرده که سازوکار تجارت با ایران «به شرکت‌هایی که برنامه‌های تجاری‌شان به بن‌بست خورده، کمک می‌کند».

میشائیل کلور-برشتولد به تسنیم گفته سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا، مصمم هستند که توافق اتمی با تهران، «برجام»، را حفظ کنند.

با این حال این مقام آلمانی گفته کشورهای اروپایی با ایجاد اینس‌تکس «قدم به سرزمینی ناشناخته» گذاشته‌اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در بهار گذشته از توافق اتمی با تهران خارج شد، در چند مورد به شکل‌گیری سازوکار مالی اروپا برای تجارت با تهران انتقاد کرده‌است.

مایک پنس، معاون ترامپ، نیز اخیرا از متحدان اروپایی خواسته‌است مسیر مشابه واشینگتن را در پی گرفته از توافق اتمی خارج شوند. آن‌چه با مخالفت طرف‌های اروپایی روبه‌رو شده‌است.

آمریکا می‌گوید توافق اتمی با ایران، جلوی برنامه موشکی، «فعالیت‌های مخرب» تهران و دیگر اقداماتی که واشینگتن معترض به آن‌هاست را نمی‌گیرد.

ایران می‌گوید در مورد برنامه موشکی‌اش با طرف‌های خارجی مذاکره نمی‌کند و اتهام دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده‌است.

اروپایی‌ها در انتقاد از برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و برخی اقدامات تهران در منطقه، با واشینگتن هم‌صدا شده‌اند.

بیشتر در این باره: اینس‌تکس، جاده‌صاف‌کن معامله با ایران یا حرکتی فقط نمادین؟