مخالفت «قاطعانه» چین با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

در واکنش به تازه‌ترین اقدام ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه بار دیگر با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا ابراز مخالفت کرده و این اقدام جدید را باعث «افزایش آشفتگی» در خاورمیانه توصیف کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده معافیت‌ خریداران نفت ایران را که روز ۱۲ اردیبهشت جاری به پایان می‌رسد دیگر تمدید نخواهد کرد.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شده بود: «دولت ترامپ و متحدان ما مصمم هستند تا کارزار فشار پایدار و حداکثری علیه ایران را برای پایان دادن به فعالیت بی‌ثبات‌کننده این رژیم که ایالات متحده، شرکا و متحدان ما و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند ادامه دهند.»

حال در واکنش به این تصمیم تازه سخنگوی وزارت خارجه چین، به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت که دولت متبوعش با این گونه اقدامات «قاطعانه» مخالف است.

به گفته گنگ شوآنگ، تصمیم دولت ترامپ به تحریم مشتریان نفت ایران به «آشفتگی» در خاورمیانه و همین طور در بازار انرژی دامن خواهد زد.

علاوه بر ترکیه که از تصمیم آمریکا در مورد پایان معافیت‌های نفتی ایران انتقاد و اسرائیل که از آن استقبال کرده‌است، رسانه‌ها و شماری از مقام‌های کشورهای خریدار نفت ایران نیز واکنش‌هایی نشان داده‌اند.