ظریف: مشاور مکرون پیشنهادی برای کاهش تنش آورده بود

محمدجواد ظریف (راست) در کنار امانوئل بن

یک روز پس از دیدار با مشاور رئیس جمهور فرانسه در تهران، وزیر امور خارجه ایران خبر داد که این مقام فرانسوی با «پیشنهادی» به این سفر آمده است.

امانوئل بن، مشاور ویژه رئیس جمهور فرانسه، پس از رسیدن به تهران صبح چهارشنبه با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد و عصر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه.

آن طور که در گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران آمده بود، امانوئل بن روز چهارشنبه، ۱۹ تیر، در دیدار با علی شمخانی گفته بود: «من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ گونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.»

محمدجواد ظریف نیز صبح پنج‌شنبه در توضیح دیدار خود با آقای بن به خبرنگاران گفت که این مقام فرانسوی «پیشنهادی آورده بود برای این که از افزایش تنش جلوگیری شود».

آقای ظریف بی آن که به جزئیات این پیشنهاد اشاره کند ادامه داد: «ولی به آنها گفته شد تا زمانی که امریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران است، نباید توقع داشت ایران اقدام خود را متوقف کند.»

پیشتر گزارش شده بود که رئیس جمهور فرانسه طرحی را با نام «انجماد در مقابل انجماد» مطرح کرده که بر اساس آن ایران از اقدامات خود درباره افزایش غنی‌سازی دست بکشد و آمریکا نیز معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا کند.