گرین‌لند به ترامپ: تجارت می‌کنیم، اما فروشی نیستیم

در پاسخ به گزارش‌هایی از نظر خریداری رئیس جمهور آمریکا به بزرگ‌ترین جزیره دنیا، گرین‌لند روز جمعه اعلام کرد که «فروشی نیست».

روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با مشاوران خود ایده خرید گرین‌لند را مطرح کرده است.

گرین‌لند بزرگ‌ترین جزیره دنیا و منطقه‌ای خودمختار در کشور دانمارک است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنه لونه باگر، وزیر خارجه گرین‌لند، روز جمعه در واکنش به ابراز تمایل آقای ترامپ تاکید کرده است که این منطقه برای تجارت باز است، اما «فروشی نیست».

رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده میلادی به کپنهاگ، پایتخت دانمارک، سفر کند و در این سفر با نخست وزیران این کشور و گرین‌لند دیدار خواهد داشت.

نظر خریداری ترامپ به این منطقه را ابتدا روزنامه وال استریت جورنال گزارش کرد.

رویترز هم در این باره می‌نویسد که عده‌ای از مشاوران رئیس جمهور آمریکا این ایده او را جدی گرفته و عده‌ای دیگر هم شوخی پنداشته‌اند.

به نظر می‌رسد سیاستمداران دانمارکی و گرین‌لندی هم با این گروه دوم بیشتر هم‌عقیده‌اند.

از جمله این سیاستمداران، سورن اسپرسن، از اعضای رده بالای حزب «مردم دانمارک»، در این باره گفته است: «اگر [ترامپ] واقعا به این فکر کرده است، این دیگر نشان می‌دهد که دیوانه شده است.»

اما خرید و فروش جزیره بین دو کشور آمریکا و دانمارک سابقه دارد.

در سال ۱۹۱۷، آمریکا جزیره هند غربی را به مبلغ ۲۵ میلیون دلار از دانمارک خرید و آن را به جزایر ویرجین تغییر نام داد.

گرین‌لند به دلیل موقعیت استراتژیک و منابع معدنی قابل توجهش اخیرا مورد توجه بیش از پیش قدرت‌هایی چون روسیه و چین و آمریکا قرار گرفته است.