نوشین جعفری، عکاس بازداشت‌شده، با خانواده‌اش تماس گرفت

نوشین جعفری از ۱۲ مرداد در بازداشت است

نوشین جعفری، عکاس سینما و تئاتر که از ۱۲ مرداد بازداشت شده بود، پس از شانزده روز بی‌خبری، از زندان با خانواده‌اش تماس گرفت، اما درباره اتهاماتش چیزی نگفت.

روز جمعه، ۱ شهریور، امیر رئیسیان، وکیل نوشین جعفری، با اعلام این خبر به خبرگزاری ایرنا گفت که خانم جعفری در تماسی که با خانواده خود داشته «ظاهراً حال خوبی داشته اما خانواده وی همچنان نگران حال فرزندشان هستند».

سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، ضمن تأیید خبر بازداشت نوشین جعفری گفته بود او به‌ دلیل «اهانت به مقدسات، جسارت نسبت به عزاداری سیدالشهدا و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» تحت تعقیب قرار گرفته است.

به‌هنگام بازداشت نوشین جعفری و پیش از آن‌ که خبر آن تأیید شود، برخی کاربران توئیتر و رسانه‌های وابسته حکومت، با ابراز خوشحالی از بازداشت وی، ادعا کردند که نوشین جعفری گرداننده یک حساب کاربری توئیتریِ - به‌زعم آنها «هتاک نسبت به اسلام» - به نام «یار دبستانی» بوده است.

در مقابل، شماری دیگر از کاربران و روزنامه‌نگاران آن را یک «پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها» توصیف کردند.

شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، هرگونه ارتباط او با حساب کاربری «یار دبستانی» را تکذیب کرده است.

وکیل نوشین جعفری همچنین با بیان این‌ که او در تماس با خانواده‌اش صحبتی درباره اتهاماتش نکرده، از مراجعه خود به دادسرا برای اعلام وکالت خبر داد و افزود که مقام‌های قضایی «با این عنوان که پرونده امنیتی است، اجازه وکالت ندادند».

زمینه اصلی فعالیت خانم جعفری در سال‌های اخیر عکاسی هنری و عکاسی فیلم و تئاتر بوده است.

پس از انتشار خبر بازداشت خانم جعفری، برخی چهره‌های مشهور سینمایی، ازجمله ترانه علیدوستی، مهناز افشار و ستاره پسیانی، نیز در واکنش به بازداشت نوشین جعفری پیام‌های حمایت‌آمیز منتشر کردند.