تحقیقات استیضاح در کنگره آمریکا بر مقام‌های کاخ سفید متمرکز می‌شود

تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد دونالد ترامپ و عملکرد او برای انجام استیضاح احتمالی رئیس‌جمهوری، در هفته پیش‌رو، به داخل کاخ سفید کشیده می‌شود.

سه کمیته مجلس نمایندگان که اکثریت در آن‌ها با حزب دمکرات است و مشغول تحقیقات مربوط به استیضاح هستند، قصد دارند شماری از مقام‌های پیشین و فعلی «شورای امنیت ملی» کاخ سفید را احضار کنند.

مهم‌ترین مقامی که به کنگره فراخوانده می‌شود تیم موریسون، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مسائل مربوط به روسیه و اروپا است.

آقای موریسون قرار است روز ۳۱ اکتبر/۱۰ آبان به‌وقت آمریکا، پشت درهای بسته به پرسش‌های قانون‌گذاران پاسخ دهد.

با حضور تیم موریسون، این نخستین بار است که یک مقام مشغول به کار در کاخ سفید برای ادای شهادت در روند تحقیقات به کنگره می‌رود.

او در عین حال نخستین فردی خواهد بود که ظاهرا شخصا در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۵ ژوئیه/۳ مرداد بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و دونالد ترامپ، حضور داشت و قرار است در کنگره شهادت دهد.

بنا بر آنچه به آغاز تحقیقات انجامید آقای ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با آقای زلنسکی خواستار انجام تحقیقات در مورد جو بایدن، از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر بایدن، شده بود. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

ویلیام تایلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین، که روز ۳۰ مهر ماه شهادت داده بود، تیم موریسون را به‌عنوان شاهدی بر «توقف» کمک نظامی آمریکا به اوکراین از سوی دونالد ترامپ، در قبال تحقیقات در مورد بایدن‌ها معرفی کرده بود.

مشخص نیست آیا همه مقام‌های فراخوانده‌شده به کنگره یا شماری از آن‌ها، در جلسه با نمایندگان حضور خواهند داشت یا نه، چراکه آقای ترامپ گفته مانع این تحقیقات خواهد شد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید این تحقیقات چیزی جز «تصفیه حساب سیاسی» نیست.