حملات منسوب به اسرائیل در عراق و تنش‌ها با تهران کار ائتلاف آمریکا را «پیچیده کرده»

مراسم خاکسپاری یکی از اعضای حشد الشعبی که در حملاتی منتسب به اسرائیل کشته شد

بازرس ناظر بر عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه داعش، در گزارش تازه‌ای می‌گوید تنش‌های فزاینده با ایران و از طرف دیگر حملات هوایی منتسب به اسرائیل در عراق به پیچیدگی‌های اقدامات آن‌ها در فصل اخیر افزوده است.

«میلیتاری‌تایمز» و روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» بخش‌هایی از گزارش تازه بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در مورد فعالیت‌های ائتلاف را بازتاب داده‌اند.

به گفته جروزالم‌پست «بنا بر گزارش‌های رسانه‌های محلی حملات منتسب به اسرائیل به پایگاه‌های شبه‌نظامیان متحد ایران در عراق در فصل جاری، بر تنش‌های جاری بین ایران و آمریکا افزوده و کار عملیات را پیچیده‌ کرده‌است».

میلیتاری‌تایمز به نقل از مقام‌های عملیات ائتلاف می‌گوید محدودیت‌های اجراشده پس از حملات منتسب به اسرائیل در عراق «پیامد منفی در عملیات هوایی گذاشته است». به این دلیل که پس از حملات منتسب به اسرائیل، دولت عراق مقررات تازه‌ای وضع کرده و اکنون از آمریکا و متحدانش می‌خواهد تا پیش از پرواز دادن هواپیماهای خود اجازه دولت عراق را کسب کنند.

جروزالم‌پست نیز می‌گوید گزارش تازه بازرس وزارت دفاع پیش از معمول به اسرائیل اشاره کرده‌است که می‌تواند نشان‌دهنده برخی نگرانی‌ها باشد.

دولت دونالد ترامپ بارها تاکید کرده حق اسرائیل را در دفاع از خود محفوظ می‌داند. حمایت مقام‌های آمریکایی گاه پس از حملات منتسب به اسرائیل نیز بار دیگر بازتاب پیدا کرده‌است.

دولت اسرائیل بارها تاکید کرده برای مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه این کشور دست به هر اقدامی که لازم بداند، می‌زند.

پیشتر در مهر ماه گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، برای نخستین بار اسرائیل را متهم به انجام حملات به مواضع حشد الشعبی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، کرد.

یک سخنگوی نیروهای مسلح اسرائیل در واکنش به سخنان نخست‌وزیر عراق گفته بود: «این مطالب گزارش‌های رسانه‌های خارجی هستند و ما در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کنیم».