لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

نخست‌وزیر عراق: اسرائیل مسئول حملات به گروه حشد الشعبی است


نخست‌وزیر عراق به شبکه الجزیره گفته است که عربستان سعودی و ایران آماده گفت‌وگو هستند.
نخست‌وزیر عراق به شبکه الجزیره گفته است که عربستان سعودی و ایران آماده گفت‌وگو هستند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، اسرائیل را متهم کرد که حملات ماه‌های اخیر به مواضع حشد الشعبی، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، را در خاک عراق انجام داده است.

این نخستین بار است که دولت عراق، اسرائیل را به انجام این حملات متهم می‌کند.

شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه هشتم مهر گزارش داد که آقای عبدالمهدی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «تحقیق در مورد حمله به برخی از مواضع حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نشان می‌دهد که اسرائیل این حملات را انجام داده است».

حشد الشعبی بارها اسرائیل را مسئول حملات پهپادی به پایگاه‌ها و انبارهای تسلیحاتی این گروه معرفی کرده است. در جریان دو مورد از این حملات، تعدادی از نیروهای حشد العشبی کشته شدند. آنها می‌گویند آمریکا نیز از این حملات حمایت هوایی کرده است.

یک سخنگوی نیروهای مسلح اسرائیل حاضر نشد در مورد سخنان نخست‌وزیر عراق اظهار نظر کند و گفت: «این مطالب گزارش‌های رسانه‌های خارجی هستند و ما در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کنیم».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ماه گذشته به احتمال دخالت کشورش در این حملات اشاره کرد.

دولت اسرائیل می‌گوید که تاکنون صدها حمله از جمله علیه نیروهای ایرانی در خاک سوریه انجام داده که هدف از آنها، جلوگیری از استقرار دائمی نیروهای ایرانی در خاک سوریه است.

وزارت دفاع آمریکا دخالت این کشور در حملات ماه‌های اخیر به مواضع شبه نظامیان شیعه در عراق را تکذیب کرده است.

عادل عبدالمهدی که هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرد در بخش دیگری از مصاحبه با الجزیره گفت به اعتقاد او ریاض به دنبال صلح است. اشاره او به تشدید تنش بین تهران و ریاض در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است. ریاض و واشنگتن، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.

آقای عبدالمهدی گفت حل بحران یمن ممکن است راه حل تنش در منطقه خلیج فارس باشد. او افزود عربستان سعودی و ایران آماده گفت‌وگو هستند.

در جنگ یمن که بسیاری آن را جنگ نیابتی بین ریاض و تهران می‌دانند نیروهای عربستان سعودی در حمایت از دولت قانونی یمن با شورشیان حوثی که مورد حمایت ایران هستند، می‌جنگند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG