«حمله پهپادی» به محل سکونت مقتدی صدر در نجف

مقتدی الصدر

گزارش‌ها حاکی است بعد از این که هواداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ عراقی، در حمایت از معترضان کشته شده در بغداد به دست شبه‌نظامیان ناشناس وارد خیابان‌ها شدند، خانه آقای صدر مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

گمان می‌رود این شبه‌نظامیان ناشناس، اعضای گروه حشد الشعبی مورد حمایت ایران باشند که روز جمعه به تجمع معترضان در میدان تحریر بغداد حمله کردند و بنا بر گزارش‌ها حداقل ۲۳ نفر از معترضان را کشتند و ده‌ها نفر زخمی شدند.

همزمان با سرازیر شدن هواداران صدر در حمایت از معترضان به میدان تحریر، گزارش‌ها حاکی است خانه وی در شهر نجف مورد حمله یک پهپاد نظامی قرار گرفته است.

آقای صدر که حامی معترضان بوده خود اخیرا از کشور خارج شده بود.

اعتراضات عراق بیش از دو ماه است که به رغم کناره‌گیری نخست وزیر کشور، کماکان با شعارهایی علیه نفوذ ایران در عراق، فساد دولتی و بیکاری فروکش ادامه دارد. بیش از ۴۳۰ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.

اخیرا گزارش شد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بعد از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، وارد این کشور شده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده است.

عراقی‌ها همچنین چندین بار کنسولگری‌های ایران در نجف را به آتش کشیده‌اند و به کنسولگری ایران در کربلا نیز حمله کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ آذرماه سه رهبر حشد الشعبی در عراق را به دلیل همکاری در سرکوب معترضان عراقی تحریم کرد.