ظریف: تنها مسیر ممکن برای مذاکره ایران و آمریکا میز ۱+۵ است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که تنها مسیر ممکن برای مذاکرات «بازگشت به [شرایط] پیش از سال ۲۰۱۷ و جبران خسارت‌های ایران» است.

وزیر خارجه ایران روز یکشنبه ششم بهمن مذاکره دوجانبه تهران و واشینگتن را رد کرد و گفت که تنها مسیر ممکن برای مذاکره دو کشور را «میز ۱+۵» است.

محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «دونالد ترامپ هنوز در رویای دیدار دوجانبه - برای ارضای شهوتش برای "توافق ترامپ" است. تنها مسیر ممکن برای مذاکرات در میز ۱+۵ است - که او (ترامپ) آن را ترک کرد».

او تاکید کرد که تنها مسیر ممکن برای مذاکرات «بازگشت به [شرایط] پیش از سال ۲۰۱۷ و جبران خسارت‌های ایران» است.

آقای ظریف در توئیت دیگری برداشت رئیس‌جمهوری آمریکا از مصاحبه خود با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» را اشتباه خواند.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه در پاسخ به پرسشی که آیا در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، احتمال مذاکره با آمریکا را منتفی می‌داند، گفته بود: «نه، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت را به‌رسمیت بشناسند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم این است که رفتارشان چگونه است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکرات بازگردد».

دونالد ترامپ در واکنش به این سخنان در توئیتی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

آقای ترامپ ضمن خروج از برجام خواستار مذاکرات تازه و دستیابی به توافقی دیگر با جمهوری اسلامی شده‌ است که موضوعات دیگری از جمله برنامه موشکی و اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه را نیز شامل شود.