لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

گفت‌وگوی سفرای ایران و آمریکا در حاشیه نشست شورای امنیت 


مجید تخت روانچی و کلی کرافت (پشت به دوربین)
مجید تخت روانچی و کلی کرافت (پشت به دوربین)

در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا، سفرای ایران و آمریکا پنجشنبه ۲۸ آذر با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

ویدئو منتشر شده از این نشست نشان می‌دهد که کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل به سمت به مجید تخت روانچی، سفیر ایران رفته و به صورت ایستاده برای مدت کوتاهی با یکدیگر صحبت کردند.

رویترز از این حرکت کلی کرافت به عنوان رویکردی نادر از سوی سفیر آمریکا در انظار عمومی یاد کرده است.

به گزارش رویترز، مجید تخت روانچی در سخنرانی خود در این نشست به مرگ یک دختر دو ساله اثر بیماری پوستی ای بی به دلیل دسترسی نداشتن به دارو اشاره کرد و گفت، این مساله با تحریم‌های آمریکا مرتبط است.

یک مقام دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم به رویترز گفته است، کلی کرافت در خصوص مرگ این دختر خردسال به مجید تخت روانچی تسلیت گفته است.

در همین زمینه، علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در خصوص ویدئو منتشر شده گفت: طبق روال معمول سازمان ملل که بعد از جلسات سفرا با یکدیگر صحبت میکنند، در پایان جلسه شورای امنیت، سفیر آمریکا نزد سفیر ایران رفت.‌

به گزارش ایرنا، علیرضا میریوسفی اضافه کرده است: سفیر آمریکا در مورد کودک بیماری که در سخنرانی سفیر ایران مورد اشاره قرار گرفته بود سوال کرد که نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب مطالب سخنرانی خود به آن پاسخ داد.

رایزن مطبوعاتی ایران با این حال تصریح کرد: در این گفت‌وگوی کوتاه هیچ موضوع دیگری مطرح نشده است.

مجید تخت روانچی در سخنرانی خود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به انتقاد کرد.

کلی کرافت هم در این نشست به اعضای شورای امنیت گفت: ایالات متحده مایل است با ایران تعامل کند تا از طریق مذاکره به توافق تازه‌ای جهت صلح و امنیت بهتر دست یابد. اما تا زمانی که ایران به اقداماتش برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه دهد ، ما هم بیکار نخواهیم نشست.

در سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهانی برای پایان دادن مناقشه هسته‌ای با ایران با این کشور به توافق موسوم به برجام دست یافتند. آمریکا اردیبهشت پارسال از این توافق خارج شد و اعلام کرد خواهان توافقی فراگیر و تازه است که علاوه برنامه هسته‌ای شامل اقدامات منطقه ایران نیز باشد.

اما این امر با مخالفت تهران مواجه شده است. مقامات ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته‌اند که تهران تنها در صورت رفع تحریم‌ها حاضر است با واشینگتن در قالب گروه ۱+۵ مذاکره کند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG