رسانه‌های گیلان: درباره کرونا آمار واقعی به مردم بدهید

شماری از دست‌اندرکاران رسانه‌ها در استان گیلان خواستار ارائه آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در این استان برای آگاه کردن شهروندان از میزان خطر این ویروس شدند.

در این نامه که ده‌ها نفر آن را امضا کرده‌اند و خطاب به ارسلان زارع، استاندار گیلان نوشته شده، آمده است که دست‌اندرکاران رسانه و مقام‌های دولتی این استان «از آمار واقعی مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا و کمبود واحدهای درمانی و کوتاهی‌های انجام شده درباره آزمایش نمونه‌ها و مراقبت از مبتلایان» آگاه هستند.

امضاکنندگان در ادامه آگاه‌ شدن مردم از «خطر» ویروس کرونا و دعوت آنها به قرنطینه خانگی را در گرو «اطلاع‌رسانی گسترده و ارائه آمار واقعی» دانسته‌اند.

آنها نیز آمار مرگ‌ومیرها بر اثر کرونا در استان گیلان را همچون گزارشی که پیش از این خبرگزاری ایرنا منتشر کرده بود، «نامشخص» دانسته‌اند.

دست‌اندرکاران رسانه‌های استان گیلان از این که «بیمارستان‌های استان خود به یک واحد انتقال بیماری تبدیل شده‌اند و در این زمینه حتی چند نفر از کادر درمانی استان نیز جان خود را از دست داده‌اند» نیز انتقاد کرده‌اند.

آنها خواستار «قرنطینه کامل شهر به صورت تعطیلی اجباری تمامی بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و تفریحی غیرضروری» و «بستن گذرگاه‌های ورودی و جلوگیری از ورود مسافران تا اطلاع ثانوی» شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون دست‌کم سه پرستار واحدهای درمانی استان گیلان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و آن‌ طور که مهدی شادنوش، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان می‌گوید شیوع کرونا در این استان به انداز‌ه‌ای است که بعضی خانواده‌ها طی مدتی کوتاه چند عضو خود را از دست داده‌اند.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس هم از «درماندگی» مردم ‎رشت خبر داده و آن را «گواه ناکارآمدی‌های صورت‌گرفته در این اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع ‎کرونا» دانست.

پیش از این هم غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، اعلام کرده بود از قبرستان‌ها آمار «خیلی وحشتناکی» درباره شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران در اختیار دارد.