تهدید چین به مقابله به مثل در برابر حکم ترامپ درباره هنگ‌کنگ

یک روز پس از اعلام تحریم‌های تازه آمریکا علیه چین به دلیل اقداماتش در مورد هنگ‌کنگ، وزارت خارجه چین تهدید به مقابله به مثل کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه با امضای قانون تازه تحریم‌ها علیه چین به‌ خاطر آن‌ چه پکن در قبال هنگ‌کنگ انجام داده، آن‌ را برای اجرا ابلاغ کرد.

دونالد ترامپ روز ۲۴ تیرماه در نشست خبری خود در کاخ سفید همچنین گفت که با امضای قانون جدید، فرمانی اجرایی صادر کرده که به شرایط ویژه و مجزا در قبال هنگ‌کنگ پایان می‌دهد.

در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه چین روز چهارشنبه خبر داد که تحریم‌هایی علیه افراد حقیقی و حقوقی در آمریکا وضع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه امور هنگ‌کنگ را از جمله «امور مطلقا داخلی چین» توصیف کرده که هیچ کشور خارجی «حق دخالت در آنها را ندارد».

قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که پکن به‌ دور از انظار و افکار عمومی و بدون اطلاع‌رسانی و ارائه جزئیات آن تصویب کرد عملا راه را برای بازداشت شهروندان معترض به سیاست‌های جمهوری خلق، محاکمه آنها در سرزمین اصلی چین و حتی صدور حکم حبس ابد و ایجاد سازوکارهای امنیتی گسترده در شبه‌جزیره هنگ‌کنگ هموار می‌کند.