مخالفت حزب‌الله با «ترکیب هیئت اعزامی» برای مذاکرات مرزی اسرائیل و لبنان

سربازان اسرائیلی در مرز این کشور با لبنان

در حال که مذاکره لبنان و اسرائیل با هدف حل اختلافات این دو کشور بر سر مرز آبی‌شان قرار است امروز چهارشنبه آغاز شود، گروه‌های شیعی حزب‌الله لبنان و امل، بامداد همین روز گفتند که ترکیب هیئت اعزامی لبنان برای مذاکرات مرزی دریایی با اسرائیل را رد می‌کنند، زیرا شامل غیرنظامیان است.

این گروه‌ها، در بیانیه‌ای مشترک گفتند که بر اساس تفاهم بود قرار بود تنها مقام‌های نظامی به این مذاکرات بروند و بنابراین خواستار بازگشت فوری به این تصمیم و تشکیل هیئتی مطابق با توافق‌نامه شدند.

مقامات ارشد اسرائیل و لبنان در روز ۱۰ مهرماه تایید کرده بودند که مذاکرات برای حل اختلافات دیرینه دو کشور بر سر حدود مرزهای آبی و زمینی «از روزهای آینده» آغاز می‌شود، اما تاریخ دقیق این مذاکرات را روشن نکرده بودند.

اسرائیل و لبنان هنوز رسما در جنگ با یکدیگر محسوب می‌شوند و انجام مذاکرات مستقیم میان آنها رخدادی کم‌سابقه محسوب می‌شود.

مذاکره بین این دو کشور با میانجی‌گری دولت آمریکا میسر شده و وزیر خارجه ایالات متحده هم تا آنجا پیش رفته که این رخداد را «تاریخی» توصیف کرده است.

در مقابل یووال اشتاینیتز، وزیر اسرائیلی، در توییتی در این باره تذکر داد که هدف از این مذاکرات «صلح و عادی‌سازی [روابط]» نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدار مذاکره‌کنندگان دو طرف در روز چهارشنبه در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، یونی‌فیل، برگزار می‌شود.

از یک ‌سال بعد از ایجاد اسرائیل، آتش‌بسی در مرزهای زمینی موسوم به «خط آبی» بین این کشور و لبنان، با نظارت سازمان ملل برقرار بوده که حتی بعد از چند جنگ میان طرفین نیز به طور نسبی حفظ شده است.

اما با آغاز اقدام اسرائیل در استخراج گاز از منابع دریای مدیترانه در یک دهه اخیر، اختلافات دو کشور در حوزه دریایی جدی‌تر شده است.

لبنان تاکید دارد که بهره‌برداری‌اش از حوزه نفتی و گازی، می‌تواند جانی به اقتصاد ضعیف این کشور بدهد.