وقف‌نامه اراضی جنگلی آق‌مشهد «هشت مورد تحریف آشکار» دارد

امامزاده حارث آق‌مشهد مازندران و اراضی اطراف

پس از آن‌که دیوان عالی ایران با رد شکایت اداره منابع طبیعی مازندران رأی داد که بر اساس وقف‌نامه‌ای تاریخی، بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی آق‌مشهد مازندران باید وقف شود، روزنامه همشهری از چندین مورد «دستکاری در بازنویسی این وقف‌نامه» خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۱۱ آبان منتشر شده، وقف‌نامه سال ۸۶۰ قمری امامزاده حارث در جریان بازنویسی در سال ۱۲۱۸، دست‌کم هشت مورد دستکاری دارد که می‌تواند موجب ابطال آن و واگذاری این منطقه جنگلی به اداره منابع طبیعی شود.

بر اساس قوانین فقه شیعی، هرگونه تغییر در ارکان وقف «حرام شرعی و در حکم تحریف» است.

به گزارش روزنامه همشهری، حسینعلی خادم، متولی موقوفه آق‌مشهد که توانسته است سند وقفی برای ۵۶۰۰ هکتار جنگل هیرکانی را دریافت کند، یک روحانی است که قبلاً کارمند اوقاف مازندران بوده است.

پیش از این، دادگاه بدوی و تجدیدنظر استان مازندان به نفع اداره منابع طبیعی این استان رأی داده بودند، اما پس از اعتراض و پیگیری حسینعلی خادمی آق‌مشهدی، دیوان عالی کشور این حکم را رد کرد.

بیشتر در این باره: دیوان عالی به وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در مازندران رای داد

با این حال گزارش شده است که پس از درخواست اداره منابع طبیعی از رئیس قوه قضاییه، این پرونده در حال رسیدگی مجدد است.

این در حالی است که اهالی روستای آق‌مشهد ساری نیز به وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی اطراف این روستا اعتراض دارند و ۱۱ مرداد ماه نیز با برگزاری تجمع اعتراضی خواهان بازگرداندن جنگل‌های وقف‌شده به منابع ملی شدند.

معترضان می‌گویند وقف کردن جنگل‌های ملی، علاوه بر آن‌که غیرقانونی است، عوارض و مشکلات بسیاری را برای مردمان حاشیه آن مناطق ایجاد می‌کند که تخریب جنگل و ویلاسازی و سیل تنها بخشی از آن‌هاست.

رضا افلاطونی، مدیرکل حقوقی سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، نیز ادعای مالکیت متولی امامزاده حارث بر این منطق جنگلی را «مطلقاً غیرقانونی» خوانده است.

استناد این مقام حقوقی دولتی به ماده یک قانون ملی شدن جنگل‌ها مصوب ۱۳۴۱ است که بر اساس آن، جنگل‌ها و بیشه‌های طبیعی «جزو اموال عمومی متعلق به دولت است، حتی اگر قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند.»