آمریکا رسما از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد

دونالد ترامپ با پلاکاردی که روی آن نوشته شده است: «ترامپ عشق زغال سنگ است»

درست یک سال پس از آغاز فرایند مربوطه، ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه، به طور رسمی از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در آبان‌ماه سال ۹۸ اعلام کرده بود که ایالات متحده به طور رسمی به سازمان ملل متحد اطلاع داده که از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود.

نامه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مثابه آغاز فرایند خروج از معاهده پاریس بود و در همان زمان اعلام شد که این فرایند احتمالا یک سال طول خواهد کشید.

خروج از این معاهده اقلیمی جهانی یکی از بزرگ‌ترین قول‌های دونالد ترامپ به رای‌دهندگان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ بود و حال او به وعده‌اش عمل کرده است.

خروج رسمی آمریکا از این معاهده که تقریبا تمام کشورهای جهان عضوی از آن هستند درست در روزی اعلام می‌شود که قرار است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود، دونالد ترامپ در برابر جو بایدن.

از همین رو رویترز نوشته است که هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا واقعا مدتی طولانی از این معاهده بیرون خواهد ماند یا خیر.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات به معاهده اقلیمی پاریس بازگردد.

دانشمندان معتقدند که تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر دمای زمین به نسبت سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌ سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماههای سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.