تعداد قربانیان مهاجرت به اروپا از راه دریا دو برابر شد

سازمان ملل روز جمعه خبر داد که در سال ۲۰۲۱ بیش از سه هزار نفر از مهاجرانی که سعی می‌کنند از راه دریا خود را به اروپا برسانند جان باخته یا گم شده‌اند.

به گفته سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، تعداد این قربانیان در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۴۰ نفر ثبت شده است. به این ترتیب تعداد قربانیان مهاجرت از مسیرهای دریایی در یک سال به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

با این حال این آمار تنها مربوط به دو مسیر آبی مهاجرت غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق آمار سازمان ملل، در سال گذشته میلادی، ۱۹۲۴ نفر از این مهاجران غیرقانونی در مسیر غرب و مرکز دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا هنوز خبری از آنها در دست نیست.

در همین سال، ۱۱۵۳ نفر نیز جان خود را در مسیر دریایی شمال غربی آفریقا به جزایر قناری در جنوب اسپانیا جان باخته‌اند.

بیشتر مردان جوان آفریقایی برای رسیدن به خاک اروپا از این مسیر استفاده می‌کنند.

کشور یونان یکی از راه‌های اصلیِ پناهجویان از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه برای رسیدن به اروپاست، و هر سال خبرهایی از مرگ پناهجویان در آب‌های این کشور منتشر می‌شود.

از جمله در دی‌ماه ۱۴۰۰، در سومین حادثه مرگبار برای پناهجویان، واژگونی یک قایق در نزدیکی جزیره پاروس در دریای اژه دست‌کم ۱۶ کشته بر جای گذاشت.

کانال مانش میان فرانسه و بریتانیا نیز به یکی از پر ترددترین مسیرهای پناهندگی تبدیل شده، اما آب‌های این منطقه امواج نیرومندی دارد و همچون دریای مدیترانه تاکنون قربانیان زیادی گرفته است.

قایق‌های پلاستیکی و ناامنی که مملو از سرنشین هستند به زحمت می‌توانند در برابر این امواج مقاومت کنند.