«خوش‌بینی» دولت لبنان به پیشرفت در مذاکرات میادین گازی با اسرائیل

وزیر خارجه لبنان در مورد مذاکراتی که بر سر میادین گازی مورد ادعای کشورش و اسرائیل در جریان است، ابراز خوش‌بینی کرد.

در توییت وزارت خارجه لبنان در روز جمعه، هفتم مرداد، در این باره آمده است که عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه، در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی تاکید کرده که خوش‌بینی او (در خصوص موفقیت مذاکرات) «هیچ‌گاه به اندازه امروز نبوده است».

به گفته آقای بوحبیب، کشورش منتظر بازگشت عاموس هوخشتاین، نماینده ویژه آمریکا در امور انرژی و میانجی‌گر مذاکرات لبنان و اسرائیل، است تا روز یک‌شنبه، نهم مرداد، به بیروت بازگردد و آخرین نظرات اسرائیل را درباره مواضعی که لبنان به آگاهی اسرائیل رسانده، ارائه کند.

آقای هوخشتاین که ماه گذشته با مقامات لبنان دیدار کرده بود، در روزهای گذشته مواضع بیروت را به دولت اسرائیل منتقل کرد.

آمریکا وساطت میان دو کشور را با عنوان ترسیم مرزهای جدید دریایی اداره کرده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، این میانجی آمریکایی گفته است که دولت لبنان با کنار گذاشتن بخشی از مطالبات پیشین خود، مالکیت اسرائیل بر حوزه کاریش را می‌پذیرد اما خواسته که کنترل کامل میدان گازی قانا در دست لبنان باشد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در هفته‌های اخیر گفت که پهپادهایی که به فراز حوزه گازی «کاریش» ارسال کرده بود، «تنها آغاز ماجرا» است و این جنبش آماده است که بر سر این «میدان لبنانی» وارد جنگ شود. او گفت که پهپادهایش به مسافت‌هایی «دورتر، بسیار دورتر، بسیار بسیار دورتر» از کاریش نیز خواهد رسید.

دبیرکل حزب‌الله همچنین هفته گذشته گفت که «مقاومت» هر هزینه‌ای را به اسرائیل تحمیل خواهد کرد تا ثروت لبنان را نبرد. او گفت حاضر است که حتی به قیمت جنگ با اسرائیل، بر این سخن خود پافشاری کند.

به گزارش رسانه‌های تل‌آویو، کابینه امنیتی اسرائیل که تنها وزیران پست‌های حساس عضو آن هستند، روز نهم مرداد برای بررسی تهدیدهای حسن نصرالله تشکیل جلسه خواهد داد.

در پی اقدام دو ماه پیش اسرائیل در انتقال یک کشتی عظیم حفاری به حوزه کاریش، ارتش اسرائیل دست‌کم چهار پهپاد حزب‌الله را که به نشانه عزم این جنبش شیعی متحد ایران در دفاع از این حوزه دریایی ارسال شده بود، منهدم کرده است.

پس از انهدام پهپادها، نخست ‌وزیر دولت انتقالی با بالگرد از فراز منطقه بازدید کرد و وزیر دفاع اسرائیل با حضور در مرز زمینی با لبنان، کشورش را «مالک» حوزه کاریش نامید.

بنی گانتز، وزیر دفاع، گفت که با استخراج گاز از کاریش، اسرائیل تامین‌کننده گاز طبیعی به اروپا نیز خواهد بود. این کشور پیشاپیش قرارداد صادرات گاز از این حوزه به کشورهای اتحادیه اروپا را امضا کرده است.