ایلان ماسک: از مدیرعاملی توییتر استعفا می‌دهم

ماسک برای تماشای فینال جام جهانی به قطر سفر کرده بود

ایلان ماسک، مالک توییتر، پس از انجام یک نظرسنجی عمومی که در آن ۵۷ درصد به کناره‌گیری‌اش رای دادند در توییتی خبر داد که به محض یافتن جانشین کنار خواهد رفت.

آقای ماسک روز چهارشنبه در توییتی نوشت که به محض یافتن کسی که «آن قدر احمق باشد» که این کار را قبول کند از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

این تصمیم جدید به دنبال نظرسنجی‌ای اعلام شد که مدیرعامل تسلا و مالک توییتر روز یک‌شنبه هفته جاری منتشر کرد و در آن از کاربران پرسید که آیا باید از ریاست توییتر کناره‌گیری کند یا خیر.

تنها در یک ساعت اول بیش از یک میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و در نهایت بیش از ۵۷ درصد به کناره‌گیری او رای مثبت دادند.

ایلان ماسک در توییت تازه خود وعده داده است که پس از یافتن جانشین «از مدیرعاملی استعفا خواهم داد. پس از آن، من فقط تیم‌های نرم‌افزار و سِروِرها را مدیریت خواهم کرد.»

پس از انتشار عکس ماسک با جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، در فینال جام جهانی در قطر، این گمانه مطرح شده بود که او قرار است مدیریت توییتر را به کوشنر بسپارد.

دوره کوتاه مدیریت ماسک بر توییتر با سیاست‌های جدید و جنجالی همراه بوده که باعث واکنش شدید برخی کاربران و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و حتی دولت‌ها شده است.

در ماه اکتبر، توییتر قابلیتی را راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا هشت دلار برای تأیید «چک آبی» بپردازند. ترول‌ها به سرعت از آن استفاده کردند و حساب‌هایی را با جعل هویت شرکت‌هایی مانند کوکاکولا راه‌اندازی کردند.

سپس هفته گذشته حساب توییتری متعلق به چندین روزنامه‌نگار برجسته در آمریکا که اخبار مربوط به ایلان ماسک، مالک این شرکت را پوشش می‌دهند، ناگهانی و بدون ذکر دلیل به حال تعلیق درآمد.

این اتفاق پس از آن افتاد که کمپانی توییتر در قانونی جدید اعلام کرد که به اشتراک گذاشتن اطلاعات جغرافیایی افراد ممنوع است.

ایلان ماسک همچنین تهدید کرد که از افرادی که هواپیمای شخصی او را ردیابی می‌کنند شکایت کند.

این اقدام ایلان ماسک در توییتر با انتقاد‌های فراوانی روبه‌رو شده است، به‌ویژه آن که او پیش از تصاحب مالکیت توییتر مدام از آزادی بیان کامل و بی‌حد و مرز طرفداری می‌کرد و مدیران توییتر را به سانسور متهم می‌کرد.

ایلان ماسک وعده داده است که سخت‌گیری‌ها روی محتوا در توییتر را کاهش دهد و برخی حساب‌های تعلیق شده را به تدریج بازگرداند.

او در یک اقدام جنجالی حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز به توییتر بازگرداند.

روز ۱۲ آذرماه امسال امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دیدار با مالک جدید توییتر، از وی خواست تا محتوای توییتر با قوانین اروپا سازگار شود.