برخورد با دفاتر مهاجرتی برای جلوگیری از مهاجرت بیشتر نخبگان از ایران

یک مقام ارشد بنیاد ملی نخبگان از «تفاهم» با پلیس برای برخورد با دفاتر مهاجرتی و جلوگیری از «مهاجرت سازمان‌یافته نخبگان» خبر داد.

سلمان سیدافقهی، قائم‌مقام این بنیاد، روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن مدعی شد عده‌ای کسب و کار در حوزه مهاجرت برپا کرده‌اند و با هزینه بسیار کمتر کار مهاجرتی افراد را انجام می‌دهد و این‌گونه گمانه‌زنی کرد که «یقیناً این دفاتر از یک سیستم تأمین مالی می‌شوند.»

او همچنین از کنترل ورود و خروج افراد تحصیل‌کرده خبر داد و گفت قرار است پلیس گذرنامه در بنیاد ملی نخبگان «نمایندگی و دفتر» داشته باشد تا «اطلاعات مربوط به ورود و خروج نخبگان و افراد مد نظر ما را به صورت آنلاین و کمتر از یک ساعت در اختیار ما قرار بدهند.»

بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد و زیرمجموعه ریاست‌جمهوری ایران است و رئیس آن معاون رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.

قائم‌مقام این بنیاد همچنین ادعا کرد مهاجرت پزشکان از ایران در چند سال اخیر نه تنها بیشتر نشده است، بلکه «سیر نزولی» داشته و گفت: «در حوزه مهاجرت پزشکان ما بحران نداریم.»

بیشتر در این باره: هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی: خالی شدن کشور از پزشکان، جدی است

این در حالی است که رئیس سازمان نظام پزشکی ایران مردادماه امسال درباره «خالی شدن کشور از پزشک» به دلیل مهاجرت به خارج از کشور هشدار داد.

محمد رئیس‌زاده درباره مهاجرت گسترده پزشکان به خارج از ایران گفت که آمار «مهاجرت شغلی» پزشکان حتی بیشتر از «مهاجرت به خارج از کشور» است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران در بهمن‌ها امسال گفت: «از هر ۱۰ دانشجویی که من را می‌بینند، پنج نفر آنها می‌گویند برای‌ ما رزومه بنویس که از کشور خارج شویم.»

سلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، در بخش دیگر سخنان روز سه‌شنبه خود به این اظهارات آقای ظریف نیز واکنش داشت و آن را «جوسازی بد» و «ریختن آب به آسیاب دشمن» دانست.