واکنش خامنه‌ای‌ به افزایش درخواست‌ها برای تحریم انتخابات: رأی‌ندادن فایده ندارد

علی خامنه‌ای از افرادی که نسبت به مشارکت در انتخابات، میلی نشان نمی‌دهند، خواست «قدری بیشتر فکر کنند».

علی خامنه‌ای در ادامه سخنرانی‌های خود در آستانه برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، باردیگر خواستار افزایش مشارکت شد و گفت که رای‌ندادن «هیچ فایده‌ای ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی این اظهارات را چهارشنبه، ۹ اسفند، در دیدار با گروهی از «رأی‌اولی‌ها» و نیز خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ میان ایران و عراق مطرح کرد.

او در چندین سخنرانی اخیر خود بدون اشاره به حوادث اخیر ایران از جمله بازداشت‌ها و سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد، بارها خواستار افزایش مشارکت در انتخابات شده است.

بیشتر در این باره: تلاش دوباره خامنه‌ای برای تشویق به شرکت در انتخابات: «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است»

خامنه‌ای همزمان با افزایش موضع‌گیری‌های گروه‌های سیاسی کنار گذاشته‌شده از قدرت و یا گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و برخی دانشجویان و فعالان سیاسی مدنی مبنی بر بی‌نتیجه‌بودن رأی‌دادن در ایران، گفت: «کسانی که اظهار بی‌میلی به انتخابات می‌کنند و دیگران را به عدم حضور تشویق می‌کنند، قدری بیشتر فکر کنند. رأی ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد و مشکلی از کشور حل نمی‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به ردصلاحیت‌های گسترده و نیز اجازه‌ندادن به نیروهای مستقل و مخالف یا منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی، اضافه کرد که «باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند.»

خامنه‌ای در اظهارات خود افرادی را مخاطب قرار داد که به گفته او در داخل به انتخابات «بی‌التفاتی» می‌کنند.

او باردیگر نسبت به «ضعیف» برگزارشدن انتخابات هشدار داد و گفت در این صورت، «هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند»، «انتخابات باید پرشور و پرجمعیت باشد».

به‌دنبال افزایش پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر ‌اقبال مردمی به صندوق‌های رأی به‌دلیل برخوردهای خشونت‌آمیز سال‌های اخیر با هرگونه اعتراض، به ویژه پس از جان‌باختن مهسا امینی که معترضان زیادی کشته، بازداشت، زندانی و حتی اعدام شدند، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های ادعایی منتشر می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز چهارشنبه، ۹ اسفند مدعی شده که «نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی» نشانگر مشارکت بالای مردی در انتخابات ۱۱ اسفند است.

طحان نظیف با این حال اشاره نکرد که کدام دانشگاه‌ها یا مؤسسات نظرسنجی‌های مورد اشاره او را انجام داده‌اند.

بیشتر در این باره: حسن روحانی: اکثریت مردم نمی‌خواهند پای صندوق رأی بروند

چهارم اسفند نیز رسانه‌های ایران به نقل از یک مسئول ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بودند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، الزام درج مُهر در شناسنامه حذف شده است.

تعدادی از فعالان سیاسی پیش از این نگرانی خود را در مورد این تغییرات اعلام کرده‌اند. به گفتهٔ آن‌ها مقامات جمهوری اسلامی تلاش دارند با استفاده از این روش‌ها میزان مشارکت را بالاتر از میزان واقعی آن نشان دهند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین که در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، پیش از ردصلاحیت خود گفته بود اکثریت مردم ایران نمی‌خواهند پای صندوق‌های رأی بروند.

۲۷۵ فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران نیز که شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در میان آنها وجود دارند، با انتشار بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در کشور «مهندسی‌شده» و «صحنه‌آرایی» دانستند و تاکید کردند که حاضر نیستند در آن شرکت کنند.

بیشتر در این باره: ۲۷۵ فعال سیاسی و اجتماعی ایران: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل نیز در بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در ایران را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و به صراحت آن را تحریم کرد.

این فعال زندانی حقوق بشر، «تحریم انتخابات فرمایشی» را «نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ ب.ب.