حقوق و پاداش مدیران ۳۵ شرکت بزرگ آمریکایی بیشتر از مالیات پرداختی آنها بوده است

رقم حقوق و پاداش مدیران ارشد تسلا طی پنج سال حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده است

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می دهد که حقوق و پاداش مدیران ارشد ۳۵ شرکت بزرگ آمریکايی از جمله تسلا و تی موبایل طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ از مالیات خالصی که پرداخت کردند، بیشتر بوده است.

تجزیه و تحلیل آمارهایی که توسط دو نهاد «‌آمریکایی‌های مدافع مالیات عادلانه» و«موسسه مطالعات سیاست‌گذاری» جمع آوری شده و روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در روزنامه گاردین منتشر شده است، نشان می‌دهد که در این بازه زمانی پنج ساله تراز مالیاتی این شرکت‌ها روی هم رفته منفی ۱.۷۲ میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر آنها بیش از آنچه که مالیات پرداخت کرده‌اند، از دولت بازپرداخت مالیاتی دریافت کرده‌اند.

در همین دوره پنج ساله این ۳۵ شرکت روی هم رفته ۹.۴۹ میلیارد دلار در قالب حقوق، پاداش، سهام و سود سهام، به مدیران ارشد خود پرداخت کرده‌اند.

این دو نهاد در گزارش خود از کنگره آمریکا خواسته‌اند ضریب مالیاتی شرکت‌های بزرگ را افزایش دهد و یادآوری کرده‌اند که افزایش ضریب مالیاتی از ۲۱ به ۲۸ درصد در طول یک دهه حدود ۱.۳ تریلیون دلار به درآمد مالیاتی دولت خواهد افزود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۷ با لایحه‌ای که در کنگره تصویب شد، ضریب مالیاتی شرکت‌های بزرگ را کاهش داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود در جلسه مشترک مجالس قانونگذاری گفت زمان آن فرا رسیده که شرکت‌های بزرگ «بالاخره سهم عادلانه خود را بپردازند» و تعهد داد که «به تخفیف‌های مالیاتی برای شرکت‌های بزرگ داروسازی و نفتی، جت‌های خصوصی و حقوق کلان مدیران ارشد پایان خواهد داد.»

آقای بایدن ضمن اعلام تعهد خود به عادلانه کردن نظام پرداخت مالیات افزود: «من طرفدار سرمایه‌داری هستم. اگر می‌خواهید یک میلیون دلار سود کنید به نظرم عالی است. فقط مالیات عادلانه خود را بپردازید.»

بیشتر در این باره: دادگاهی در آمریکا پاداش ۵۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا به ایلان ماسک را لغو کرد

به نوشته روزنامه گاردین پژوهش جدید از میان ۳۵ شرکت بزرگ آمریکایی، مورد تسلا را که مدیر آن ایلان ماسک، یکی از ثروتمند‌ترین سرمايه داران جهان است، با جزئیات بیشتری بررسی کرده است.

این شرکت سال‌ها ضرر می‌داد ولی در سال‌های اخیر به دلیل تقاضای بیشتر برای خودروهای الکتریکی تولید خود را افزایش داده و سود کلانی به دست آورده است.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رقم حقوق و پاداش مدیران ارشد این شرکت در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد دلار بود.

البته بخش قابل توجهی از این رقم مجموعه پاداش‌هایی است که در سال ۲۰۱۸ برای ایلان ماسک در نظر گرفته شده بود و دادگاهی در ایالت دلاور در ماه ژانویه آن را لغو کرد.

اما درهمان بازه زمانی، مالیات خالصی که شرکت تسلا به دولت پرداخت کرد در مجموع یک میلیون دلار بود که به گفته تنظیم کنندگان پژوهش دلیلش این است که تسلا ضرر سال‌های قبل را در موازنه مالیاتی این دوره منظور کرده بود.

شرکت تسلا حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند.

این پژوهش می‌افزاید که در همان دوره پنج ساله مجموع حقوق و پاداش مدیران ارشد شرکت تی موبایل ۶۷۵ میلیون دلار بوده و در مقابل مالیات خالص آن منفی ۸۰ میلیون دلار بوده است.

تنظیم کنندگان پژوهش می گویند شرکت تی موبایل از «روش‌های گوناگون» برای کاهش رقم مالیات خود استفاده کرده است.

به عنوان نمونه، اين شرکت هزینه خرید جواز پخش و همينطور توافق حقوقی ۳۵۰ میلیون دلاری در شکایت مربوط به خطر افتادن اطلاعات شخصی حدود ۷۶ میلیون نفر در نتیجه حمله سایبری را از مالیات خود کاسته است.

شرکت تی موبایل نیز به درخواست گاردین برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.