ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، توافق دانشجویان برای پایان تحصن در پاریس

دانشجویان حامی مردم فلسطین در خارج از دانشگاه کلمبیا

در حالی که دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه کلمبیا می‌گویند با مدیران دانشگاه به بن‌بست رسیده‌اند، دانشجویان یک دانشگاه در پاریس اعلام کردند که فعلاً به اعتراضات خود پایان می‌دهند.

در پی بالا گرفتن اعتراضات دردانشگاه‌ها از شرق تا غرب ایالات متحده به دنبال ورود پلیس به محوطه این دانشگاه‌ها، اعتراض به جنگ ادامه‌دار و مرگبار در غزه در دست‌کم یک دانشگاه در پاریس نیز بالا گرفت.

دانشجویان دانشگاه معتبر سیانس‌پو در اعتراض به اسرائیل و ارتباط دانشگاه خود با این کشور هفته گذشته به تحصن و اعتراضی گسترده دست زدند و حتی یک ساختمان این دانشگاه را نیز اشغال کردند.

این اعتراضات روز جمعه، هفتم اردیبهشت، با توافق رهبران دانشجویان با مدیران دانشگاه فروکش کرد.

در حالی که دانشگاه‌ها در آمریکا و اروپا به زمان برگزاری امتحانات نزدیک می‌شوند، دانشگاه سیانس‌پو روز جمعه اعلام کرد که دانشجویان معترض توافق کرده‌اند در ازای «بحث و مناظره داخلی» با مدیران دانشگاه درباره مناسبات این دانشگاه با اسرائیل فعلاً به اعتراض پایان دهند.

مدیران دانشگاه همچنین پذیرفته‌اند که تمام احکام انضباطی علیه دانشجویان معترض و حامی مردم فلسطین را لغو کنند.

در مقابل دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیای نیویورک روز جمعه، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام کردند که در مذاکره خود با مدیران دانشگاه به بن‌بست رسیده و بنابراین به اعتراض و تحصن ادامه می‌دهند.

اعتراض حامیان فلسطینیان در دانشگاه کلمبیا که از زمان آغاز جنگ در نزدیک به هفت ماه پیش ادامه دارد زمانی بالا گرفت که رئیس این دانشگاه در پی فشار جمهوری‌خواهان در کنگره از پلیس خواست که تحصن‌کنندگان را جمع کند.

بیشتر در این باره: اعتراضات دنباله‌دار حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا

این اقدام با واکنش شدید دانشجویان و دانشگاهیان در دیگر شهرها،‌ از نیویورک تا کالیفرنیا و از آریزونا تا تگزاس و ماساچوست، مواجه شد که رئیس دانشگاه کلمبیا را به نقض آزادی بیان متهم می‌کنند.

در چند دانشگاه دیگر از جمله تگزاس هم پلیس به درخواست مدیران آنها وارد کار شد و ده‌ها دانشجوی معترض و حتی استادان حامی دانشجویان را بازداشت کردند.

این اقدام اما دست‌کم تا حالا بی‌نتیجه بوده، چرا که بازداشتی‌ها بلافاصله پس از آزادی بار دیگر به صحن دانشگاه بازگشتند و چادرهای خود را دوباره برپا کردند.

دانشجویان و برخی از اساتید و اعضای هیئت علمی که در این اعتراضات حضور داشته‌اند، خواهان برقراری دائمی آتش‌بس در نوار غزه و همچنین تجدیدنظر در سیاست‌های ایالات متحده در قبال اسرائیل و لغو ارسال کمک‌های نظامی به این کشور هستند.

معترضان در دانشگاه کلمبیا همچنین گفته‌اند تا زمانی که این مؤسسه با مراکز آکادمیک اسرائيلی قطع رابطه نکند و تعهد ندهد که سرمایهٔ خود را از نهادهای مرتبط با اسرائيل خارج خواهد کرد، به تجمعات خود پایان نمی‌دهند.