ایران از محورهای گفت‌و‌گوی هیلارى کلینتون با مقام‌هاى روسیه

مناقشه‌ هسته‌اى ایران و تلاش‌ها براى گسترش تحریم‌هاى جهانى علیه ایران یکى از جمله موضوعات گفت و گوهاى هفته آینده هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با مقام‌هاى روسى در مسکو است.

به گزارش خبرگزارى رویترز هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در سفر هفته آینده خود به مسکو با مقام‌هاى روسى به ویژه درباره برنامه اتمى ایران نیز رایزنى خواهد کرد.

بر اساس این گزارش خانم کلینتون پنج‌شنبه هفته آینده وارد مسکو مى‌شود و با مقام‌هاى روسى از جمله دمیتری مدودف، رئیس جمهور و سرگئى لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى تهران را متهم مى‌کنند که در چارچوب برنامه هسته‌اى خود در صدد ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است. در حالى که ایران برنامه هسته‌اى خود را صلح‌آمیز مى‌داند.

پس از آن که جمهورى اسلامى پیشنهاد آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌اى را در زمینه مبادله اورانیوم غنى‌شده خود با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران نپذیرفت، تنش بر سر برنامه اتمى ایران بالا گرفته است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى هم اکنون براى تشدید تحریم‌هاى جهانى علیه ایران تلاش مى‌کنند و پیشتر نیز گزارش‌هایى درباره توزیع پیش‌نویس قطعنامه تازه‌اى براى تحریم ایران در میان اعضاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده بود.

چین به عنوان عضو دایم شوراى امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده‌ است و ایالات متحده آمریکا در تلاش است نظر موافق این کشور را براى موافقت با تشدید تحریم‌ها علیه ایران جلب کند.

در حالى که برخى از مقام‌هاى عالى‌رتبه روسى به تازگى تشدید تحریم‌ها علیه ایران را منتفى ندانسته‌اند، جمهورى خلق چین همچنان با تشدید تحریم‌ها از سوى شوراى امنیت سازمان ملل متحد مخالفت مى‌کند.

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساس هسته‌اى خود به ویژه غنى‌سازى اورانیوم پایان دهد.

خاورمیانه و خلع سلاح هسته‌اى

علاوه بر مساله هسته‌اى ایران، موضوعاتى چون گفت‌‌و‌گوهاى صلح میان اعراب و اسرائیل و خلع سلاح هسته‌اى نیز در محور گفت‌و‌گوهاى هفته آینده هیلارى کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده با مقام‌هاى روسى قرار دارد.

روسیه در کنار ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد یکى از اعضاى چهار گانه گروه تماس بین‌المللى براى گفت‌و‌گوهاى صلح میان اعراب و اسرائیل است.

اعضاى این گروه قرار است در روز ۱۹ مارس تشکیل جلسه دهند و این در حالى است که ایالات متحده آمریکا تلاش مى‌کند، فلسطینى‌ها و اسراییلى‌ها را براى انجام گفت و گوهاى غیرمستقیم ترغیب کند. گروه چهارگانه تماس، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اقدام اسرائیل برای گسترش خانه‌سازی در بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرده بود.

در حالى که ایالات متحده روز دوشنبه از موافقت دو طرف با انجام این گفت‌و‌گوها خبر داده بود، اعلام ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونى جدید در بیت‌المقدس شرقى از سوى اسرائیل این مساله را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

هیلارى کلینتون همچنین در باره یافتن جایگزینى براى معاهده کاهش تسلیحات هسته‌اى موسوم به استارت یک نیز با مقام‌هاى روسى گفت‌و‌گو خواهد کرد.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا و دمیترى مدودف، رییس جمهور روسیه در دیدار ماه جولاى سال گذشته خود در باره کاهش کلاهک‌هاى هسته‌اى به ۱۵۰۰ تا ۱۶۷۵ کلاهک به توافق رسیده بودند.

اعتبار معاهده استارت یک که در سال ۱۹۹۱ به امضاى آمریکا و روسیه رسیده بود در پنجم دسامبر سال گذشته به پایان رسید و کارشناسان دو طرف در حال تلاش براى یافتن جایگزینى براى این معاهده هستند.