تحریم گفت و گوهای صلح از سوی طالبان پاکستان

به دنبال درگیری میان ارتش پاکستان و ستیزه جویان طالبان در منطقه «لاور دیر» ساکنان محلی اقدام به ترک خانه و کاشانه خود کردند.

در بحبوحه درگیری‌های نظامی در منطقه شمال غرب پاکستان، میان نیروهای ارتش این کشور و شبه نظامیان اسلام گرا، طالبان پاکستان گفت و گو با مقام‌های محلی را تحریم کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اعلام این خبر به نقل از «امیر ایزد» یکی از از سخنگویان گروه موسوم به «جنبش اجرای احکام شرعی» (تحریک نفاذ شریعت محمدی) گزارش داد، به دنبال عملیات نظامی ارتش پاکستان در منطقه شبه نظامیان طالبان تصمیم گرفته‌اند که گفت و گو با نمایندگان دولت محلی در ایالت سرحد شمال غربی را متوقف کنند.

ارتش پاکستان در منطقه «لاور دیر» واقع در همسایگی منطقه ناآرام «دره سوات» اقدام به انجام یک رشته عملیات نظامی علیه شبه نظامیان اسلام‌گرا و پایگاه‌های آنها کرده است.

همچنین به گفته «امیر ایزد» از روز شنبه ارتباط جنبش اجرای احکام شرعی با صوفی محمد روحانی بنیادگرای پاکستانی که به نیابت از طالبان با مقام‌های پاکستانی مذاکره می‌کرد، قطع شده است و این گروه هم اکنون هیچ اطلاعی از محل اقامت وی ندارد.

این سخنگوی طالبان پاکستان از سر گیری گفت و گوها با مقام‌ها محلی را به توقف عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه اسلام‌گراها منوط کرد.

بر اساس اعلام منابع ارتش پاکستان در روز یکشنبه پایگاه‌ها و محل تجمع ستیزه‌جویان در مناطق «اسلام‌پورا» و «لال قیلا» واقع در «لاور دیر» مورد هدف قرار گرفته است. همچنین گزارش‌ها از «تبادل سنگین آتش» میان دو طرف در مناطق «کالا داگ» و «لال قیلا» حکایت می‌کند.

بر اساس برخی گزارش‌ها در جریان این درگیری‌ها شماری از اعضای طالبان از جمله یک فرمانده عالی‌رتبه ستیزه‌جویان کشته شده اند. همین طور یکی از اعضای نیروهای امنیتی پاکستان جان خود را از دست داده و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

ملا منصور ددالله از سخنگویان طالبان پاکستان با تایید گزارش‌های مربوط به عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه ستیزه‌جویان اعلام کرد، جنگجویان طالبان نیز به حملات ارتش پاکستان پاسخ داده‌اند.

وی همچنین کسانی را که در پاکستان طرفدار انجام عملیات نظامی علیه ستیزه‌جویان هستند، تهدید به حمله کرد.

منطقه «لاور دیر» از جمله مناطقی است که دولت پاکستان با امضای یک قرار داد صلح با طالبان موافقت خود را با اجرای قوانین شریعیت اسلامی در این مناطق اعلام کرده است. ستیزه‌جویان طالبان در ازای موافقیت دولت با اجرای شریعت اسلام موظف به ترک مخاصمه و پایان درگیری‌ها شده بودند.

با این حال چند روز پیش پیشروی طالبان به منطقه «بونر» در صد کیلومتری اسلام‌آباد نگرانی‌های زیادی را حتی در میان مقام‌های آمریکایی نسبت به افزایش قدرت طالبان در پاکستان برانگیخته بود.

هر چند روز جمعه گذشته منابع دولتی پاکستان از عقب نشینی بدون قید و شرط طالبان از منطقه «بونر» خبر داده بودند، اما بر اساس اعلام سازمان عفو بین الملل اعضای محلی طالبان همچنان در این منطقه حضور داشته و خواسته‌های طالبان را اجرا می‌کنند.