نگرانی سازمان ملل از افزایش بی رویه جمعیت جهان

برنامه محيط زيست سازمان ملل با ابراز نگرانی از رشد فعلی جمعيت جهان می گويد:«خساراتی که به محيط زيست وارد می شود می تواند ما را به نقطه بی بازگشت ببرد.»


برنامه محيط زيست سازمان ملل، روز پنج شنبه سوم آبان ماه با انتشار گزارشی با عنوان «چشم انداز محيط زيست»، نگرانی عميق خود را از روند رو به رشد جمعيت جهان و تخريبی که به جهان طبيعی وارد می شود ابراز کرد.


نيويورک تايمز در گزارشی در اين باره نوشت:« بشر امروز به دور از معنی اصلی اش زندگی می کند و با خسارت آوردن به محيط زيست می تواند آن را به نقطه نامعلومی برساند.»


در اين گزارش به نقل از برنامه محيط زيست سازمان ملل آمده است:« در چشم انداز چهارم برنامه جهانی محيط زيست از سال ۱۹۹۷ به اين سو، تغييرات آب و هوايی و درگيری های سيرکردن جمعيت رو به رشد، همواره بشريت را در معرض خطر قرار داده است.»


  • در دو دهه گذشته، جمعيت جهان با رشدی ۳۴ درصدی از ۵ ميليارد به ۷/۶ ميليارد نفر رسده است اما زمين در دسترس برای هر نفر از ۵/۱۹ جريب در سال ۱۹۰۰ ميلادی به ۵ جريب در سال ۲۰۰۵ رسيده است

نيويورک تايمز در ادامه به سخنان آخيم استاينر، مدير برنامه محيط زيست سازمانن ملل اشاره کرده و از قول وی می نويسد:« در حال حاضر، جمعيت جهان به حدی زياد است که تقاضا برای مصرف، بالاتر از ميزان توليد است»


اين گزارش درادامه به ديدگاه زيست شناسان و دانشمندان مسايل جوی که گفته اند فعاليت های بشری تاثير زيادی بر آب و هوای کره زمين و اکو سيستم گذاشته است، اشاره کرده و افزوده است:« در دو دهه گذشته، جمعيت جهان با رشدی ۳۴ درصدی از ۵ ميليارد به ۷/۶ ميليارد نفر رسده است، اما زمين در دسترس برای هر نفر از ۵/۱۹ جريب در سال ۱۹۰۰ ميلادی به ۵ جريب در سال ۲۰۰۵ رسيده است.»


در بخشی ديگر از اين گزارش آمده است:« رشد جمعيت به همراه مصرف گرايی منجر به کاهش يافتن کره ای شده که بلايای طبيعی و خطرات زيست محيطی باعث به خطر افتادن زندگی مردم و گونه های گياهی و حيوانی شده است.»


نيويورک تايمز سپس از قول آخيم استاينر مدير برنامه محيط زيست سازمان ملل می نويسد:« زندگی می توانست آسان تر بشود اگر ما با چنين رشدی که در حال حاضر با آن روبه رو هستيم، مواجه نمی شديم. بنابراين تشويق مردم به کنترل زاد و ولد می تواند جواب ساده ای باشد»


آقای استاينر گفت:« بخش هايی از سرزمين آفريقا می تواند به نقطه عطفی برسد اگر الگوی ريزش باران تغيير کند، در اينصورت، سرزمين های نيمه خشک آفريقا، خشک شده و کشاورزی را سخت تر کند»


او همچنين هند و چين را مثال آورد و توضيح داد که اگر يخچال های طبيعی هيماليا بيش از حد آب شوند، آن وقت اين کشورها آب کافی در اختيار نخواهند داشت.


در بخش پايانی گزارش نيويورک تايمز به نگرانی برنامه محيط زيست سازمان ملل نسبت به رشد بيش از اندازه ماهيگيری در اقيانوس ها پرداخته شده است.


آخيم استاينر در اين باره گفته است که اگر ماهيگيری در سراسر جهان به همين شيوه ادامه يابد، تا سال ۲۰۵۰ تمامی گونه های دريايی از بين می روند.


برنامه محيط زيست سازمان ملل براين عقيده است که در ۲۰ سال گذشته ماهيگيری ۳۰ درصد بيشتر شده است و همين، حيات اقيانوس ها را به خطر می اندازد.


پيشتر برنامه محيط زيست، در گزارشی در ماه ژوئن، دولت های جهان را از خطر ماهيگيری افراطی آگاه کرده بود. اين سازمان خواسته است برای نجات محيط زيست دريايی اقدامات سريعی انجام گيرد.


در ماه دسامبرنيز، پاپ بنديکت شانزدهم خطاب به جوانان جهان گفت که آنها اخلاقا موظف به حفظ محيط زيست و کمک به ادامه بقای آن هستند.