بهای نفت در پایین‌ترین سطح طی ۴ سال گذشته

با ادامه کاهش بهای نفت، انتظار می‌‌رود سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در نشست ۱۷ دسامبر الجزایر، کاهش دوباره سقف تولید این کارتل را مد نظر قرار دهند. (عکس: rferl)

بهای نفت روز پنجشنبه به پایین‌ترین میزان خود طی تقریبا ۴ سال گذشته کاهش پیدا کرد و به بشکه‌ای زیر ۴۶ دلار رسید.



ارزش نفت خام از ماه ژوییه -که به رکورد ۱۴۷ دلار در بشکه رسید- بیش از ۱۰۰ دلار کاهش داشته است که ناشی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا است.


بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه، روز پنجشنبه با یک دلار و ۴۹ سنت کاهش به ۴۵ دلار ۳۰ سنت رسید که از نهم فوریه سال ۲۰۰۵ تاکنون سابقه نداشته است.


درهمین حال بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار ۶۴ سنت کاهش به ۴۳ دلار و ۸۰ سنت در هربشکه رسید.


برپایه گزارش وزارت انرژی آمریکا، میانگین عرضه فرآورده‌های نفتی در ایالات متحده در طول ۴ هفته گذشته به ۱۹ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود.


در ماه نوامبر امسال، کارفرمایان در بخش خصوصی غیر صنعتی ۲۵۰ هزار نفر را از کار اخراج کرده‌اند که در هفت سال گذشته در این کشور سابقه نداشته است.

شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده (مانند میزان بی‌کاری یا سرمایه‌گذاری) در بخش خدمات نیز، که نزدیک به ۸۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی این کشور را در برمی‌گیرد، افت کرده است.


برپایه گزارش موسسه تحقیقاتی «مدیریت عرضه» در آمریکا، بخش خدمات اقتصاد ایالات متحده بیش از آنچه که پیش‌بینی شده بود، با افت مواجه شده است. در ماه نوامبر امسال، کارفرمایان در بخش خصوصی غیر صنعتی ۲۵۰ هزار نفر را از کار اخراج کرده‌اند که در هفت سال گذشته در این کشور سابقه نداشته است.


با ادامه کاهش بهای نفت، انتظار می‌‌رود سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در نشست ۱۷ دسامبر سال جاری میلادی در الجزایر، کاهش دوباره سقف تولید را مد نظر قرار دهند.


کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر، در نشست اضطراری وین، توافق کردند که روزانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود کاهش دهند که معادل با پنج درصد تولید کل سبد نفتی این سازمان است. با این حال این تصمیم نتواست جلوی سقوط بهای نفت را بگیرد .