لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«دو میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت است»


غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران. (عکس: Afp)
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران. (عکس: Afp)

وزیر نفت ایران روز یکشنبه، و یک روز پس از نشست اوپک، گفت که بازار جهانی با مازاد عرضه روزانه دو ميليون بشکه نفت خام رو به رو است و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، باید ماه آینده برای ثبات بازار تدبیری بیندیشد.


غلامحسین نوذری در تهران به خبرنگاران گفت: «ما باید در الجزایر برای برقراری توازن میان عرضه و تقاضا تصمیمی اتخاذ کنیم.»


وزیر نفت ایران همچنین با ابراز بدبینی نسبت به بازار انرژی گفت: «با توجه به وضعیت فعلی جهان و کاهش تقاضا و قیمت جهانی نفت ، پیش بینی می کنم سال ۲۰۰۹ سال سختی هم برای عرضه کنندگان و هم برای تقاضا کنندگان و قیمت گذاران نفتی باشد.»


روز شنبه نشست اوپک قاهره بدون رسیدن به توافقی برای کاهش دوباره سقف تولید به کار خود پایان داد.


عربستان و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس، در نشست قاهره خواستار آن شدند که پیش از کاهش دوباره سقف تولید، اعضای اوپک، به سهمیه‌هایی که دوماه پیش در وین تعیین شد، تعهد بیشتری از خود نشان بدهند.


در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که هیئت‌های نمایندگی عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس نسبت به پایبند بود ایران و ونزوئلا به سهمیه‌های تعیین شده با دیده تردید می‌نگرند. هر دو کشور ونزوئلا و ایران خواستار کاهش هر چه سریعتر سقف تولید اوپک هستند.


برپایه گزارش رویترز، ونزوئلا این اتهام را رد کرده است اما ایران در این مورد واکنشی نشان نداده است.


این در حالی است که محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک آبان ماه امسال خود نسبت به پایبند بودن اعضای اوپک ابراز شک و تردید کرده بود.


نماینده ایران در اوپک در این باره گفته بود:«روند نزولی قیمت نفت و افزایش ذخیره نفت کشورهای بزرگ صنعتی، نشان دهنده مازاد عرضه است.»


رویترز گزارش می‌دهد که هیات‌های نمایندگی عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس نسبت به پایبند بود ایران و ونزوئلا به سهمیه‌های تعیین شده اوپک با دیده تردید می‌نگرند.


کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر، در نشست اضطراری وین، توافق کردند که روزانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید خود کاهش دهند که معادل با پنج درصد تولید کل سبد نفتی این سازمان است. با این حال این تصمیم نتواست از سقوط بهای نفت جلوگیری کند.

قرار است وزرای نفت کشورهای عضو اوپک،۱۷ دسامبر(۲۷ آذر) بار دیگر در الجزایر گردهم آیند تا درباره برقراری ثبات در بازار نفت رایزنی کنند.


بهای نفت از ماه ژوییه امسال که به رکورد ۱۴۷ دلار در هربشکه رسید، بیش از ۹۰ دلار سقوط کرده است.


در نشست قاهره عربستان بهای «منصفانه» نفت را بشکه‌ای ۷۵ دلار عنوان کرد.



XS
SM
MD
LG