لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

احمدی نژاد: با نفت پنج دلار هم کشور را اداره می‌کنيم


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه سوم آذر ماه در بازدید از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تهران، گفت: «قادريم کشورمان را با قيمت نفت هشت دلار و پنج دلار نيز اداره کنيم.»

محمود احمدی نژاد درباره کاهش قيمت جهانی نفت بر اقتصاد ايران گفت: «برخلاف اظهارنظر برخی از افراد که مي‌گويند اگر در دنيای غرب کسی سرما مي‌خورد ملت ما بايد به خاطر آن تب کند، من عرض مي‌کنم با طراح‌ها و برنامه ريزي‌های صورت گرفته اين موضوع تقريبا تاثيری بر اقتصاد ما نخواهد داشت.»

اين در حالی است که ماه گذشته صندوق بين المللی پول، در گزارشی درباره اقتصاد ايران، اعلام کرد که بودجه امسال ايران با نفت ۹۰ دلاری به تعادل می رسد و در صورتی که ایران نفت خود را با قیمت پایین تری بفروشد، دچار کسری بودجه می‌شود.

بر اثر بحران مالی جهانی، قيمت نفت از رکورد تاريخی هر بشکه ۱۴۷ دلار در ماه جولای گذشته را به کمتر از ۵۰ دلار رسيده است. بهای هر بشکه نفت ایران هم که جزو محصولات ارزان سبد نفتی اوپک است اکنون به زیر ۵۰ دلار سقوط کرده است.

رییس جمهوری ایران همچنین گفته است: «در دوره‌هایی اين کشور با نفت هشت دلار و ۱۰ دلار اداره شد و من از همين جا به آنهايی که در کاخ‌های استکباری نشسته‌اند و فکر مي‌کنند کاهش قيمت نفت به ما آسيب مي‌زند و برخی از آنها گفته‌اند که کاهش قيمت نفت بحران سنگين در اقتصاد ايران به وجود مي‌آورد، مي‌گويم که نه خير! همينطور که سقوط بانک‌ها و نظام مالی شما تاثيری بر اقتصاد ما نداشت کاهش قيمت نفت نيز تاثير نخواهد داشت.»

طی دو سال گذشته که با افزايش قيمت جهانی نفت همراه بود، درآمد ارزی ايران دچار افزايش ناگهانی شد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی امريکا، ايران از فروش نفت خام در ۱۰ ماه از آغاز سال ۲۰۰۸ ميلادی، ۷۵ ميليارد دلار درآمد کسب کرده است.

ايران همچنين ميزان افزايش درآمد نفتی خود در شش ماه اول سال ۲۰۰۸، نسبت به مدت مشابه سال قبل را ۳۰ درصد اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG